Från frö till krubba. Kolla det finstilta.
Det är lätt att tänka svenskt men stämmer det? Hur mycket körs råvarorna runt och var kommer de ifrån innan de blandas? Läs på påsen och våga fråga, svårare än så behöver det inte vara för ett klimatsmart hästfoder (se film).
– På alla påsar finns en märkning som talar om var fodret är producerat. Om inte, fråga återförsäljaren uppmanar foderexperten Pia Prahl, men påpekar, ett foder som till synes har ”alla rätt” ur klimathänseende kanske inte har det hela vägen.
– Var kommer råvarorna från? Är det lokalt nära dig, svenskt eller från annat EU-land? Hur transporterades de runt? Tillverkas bara hästfoder eller måste maskinerna rengöras mellan olika djurfoder? Finns det info om miljöarbete på deras web? Inte nöjd? ring och fråga!

Pia Prahl är agent för Saracen Horse Feeds i Sverige. Miljötänket genomsyrar allt: råvaror med hårda tillverkningskrav och spårbarhet, återvinningsbara foderpåsar, leverantörer, transporter, fabriken, lager och kontor, allt granskas. Pia är stolt över deras gemensamma fokus och pågående arbete.
Energisnål foderproduktion.
Takfönster för naturligt ljus, solpaneler och energieffektiva maskiner. LED-lampor på kontor och tillverkningslokal. All energi som köps är förnybar.
Allt återvinns. Papper, kartonger och plast sorteras. Organiskt komposteras.

Pia förklarar:
– Målet är att minskning av koldioxidavtrycket. När Saracen sätter samman foder behövs olika råvaror. De kommer från lokala utvalda bönder utifrån våra specifika miljökrav om hur råvarans odlas och vad som sker på gården. Därefter fylls påsarna utifrån unika recept.
En del majs och lucern kommer från Frankrike medan sojan, odlad enligt ”responsible and traceability” kommer från Europa.
Från England till Sverige transporteras fodret med båt vilket minskar utsläppen (CO2) med nära 5 gånger än om en lastbil kör samma sträcka. Inom Sverige används transporter med hållbarhetstänk och klimatkompensation.
– Väl framme i Sverige körs fodret en kort sträcka till mitt lager i Genarp i Skåne. Därefter färdas påsarna den mest optimala vägen med klimatkompenserad lastbil till din återförsäljare.
Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.