ridbana

Ridsporten backar – men köerna växer? Det är något som är väldigt, väldigt fel här.

Catharina Hansson | 28/11 - 2020

I Solna utanför Stockholm har Hufvudsta ridklubb 2.435 personer i kö för att börja rida. I Gällivare upplever man just nu kökaos, när 265 personer står i kö. (Ja, man får se det i relation till befolkningsmängden!)

Ridsporten har tappat 35 procent, men samtidigt växer köerna? 

Det är något som är väldigt, väldigt fel här.

”Kön upprör många som vill börja rida”,  skriver tidningen NSD. 265 personer står i kö till ridklubben i Gällivare, vilket man där upplever som orimligt.

– Vi har en begränsad budget finansierad av våra skattemedel säger Sara Källgarn, förvaltningschef i Gällivare kommun.
– Vi har lång kö till våra kulturskolor också.

När man hör det här kan man ju börja fundera över vilket samhälle vi vill ha.
Ska barn behöva stå i kö i flera år för att få ägna sig åt en aktivitet? Ska det bara vara barn till föräldrar med pengar och förmåga att tjata och trycka på som ska få en meningsfull fritid?

I Stockholm har man en liknande situation som den i Gällivare, med långa köer till alla ridskolor i regionen. Hufvudsta ridklubb i Solna har i flera år haft långa och växande köer som nu nått ofattbara nivåer.

– Vi har 1358 seniorer och 1077 juniorer i kö, berättar Davina McVey Gillion på Hufvudsta ridskola.

Nyligen fick ridklubben efter många, många års hårda förhandlingar med kommunen ett nytt underlag till ridbanan. Det nya ridhus som klubben kämpat för i tiotals år ser dock inte ut att närma sig horisonten på ett bra tag. Sitt lilla slitna 20 x 40-ridhus från 80-talet får man leva med. Samtidigt bygger Solna kommun efter påtryckningar från AIK ytterligare sex nya fotbollsplaner, utöver de många satsningar man gjort på andra idrotter.

Så många kommuner som bygger ishallar och konstgräsplaner i rasande takt, samtidigt som ridsporten står med läckande tak och översvämmade ridbanor.

Om ridsportens anläggningar slits ner samtidigt som kommunerna inte satsar på ridsporten kommer sporten självklart fortsätta att backa.

Samtidigt som köerna växer.

 

 

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Följ mig här