Att arbeta med en PT

Felicia Grimmenhag | 3/3 - 2019

Något jag inte skriver om så ofta är min träning. Jag gymmar i genomsnitt tre gånger i veckan och fyra gånger i månaden med PT. Personlig tränare är något jag har investerat i eftersom jag från början:

  1. Kände att jag behövde lära mig HUR man faktiskt tränar och gör alla övningar.
  2. Behövde hjälp med vissa övningar som jag inte kunde göra själv på grund av min funktionsnedsättning.
  3. Behövde någon kreativ som kunde hjälpa mig hitta övningar för att arbeta med muskelgrupper på andra sätt än vad man kanske ”normalt” sätt gör.

Det jag har lärt mig under de senaste åren med PT är ovärderligt, och är något jag kommer ha extremt stor nytta av. Att anställa en PT på ett gym är ju exakt likadant som att åka och träna för en tränare med din häst. Du åker dit bl a för att lära dig nya tekniker och förbättra utförandet av moment. Ett plus är om du får till en kontinuerlig träning som gör att du lättare kan plocka upp från där du lämnade det sist.

Jag vet att PT inte är billigt, och jag har nyligen gått ner från sex till fyra gånger av ekonomiska skäl. Men jag tycker de är väl investerade pengar då jag lärt mig väldigt mycket om min egen kropp. Jag har lärt mig aktivera vissa muskelgrupper och jag har lärt mig även om hållbar träning. Såklart är det viktigt att gå till någon som vet vad dem gör, annars kan det vara som att kasta pengarna i sjön.

Hur jag lägger upp mina träningspass är att jag alltid börjar med 5 min battlerope. Man skulle kunna säga att det är motsvarigheten till jogging för min del. För mig gäller det att hitta en balansgång mellan för lite uppvärming – och för mycket.

Eftersom jag inte kan springa eller gå blir det att jag ofta får använda mina armar och axlar, vilket är oundvikligt. Därför är det viktigt för mig också att träna dem symmetriskt och se till att jag är lika stark i båda. Men det betyder också att jag använder mina armar och axlar i princip alla övningar jag gör nästan, vilket gör att jag inte kan ha för lång uppvärmning och trötta ut mina muskler. Jag får en del kondition genom ridningen, vilket är ett plus eftersom jag verkligen inte gillar att köra kondition på gymmet (Jag är mer än tyngdlyftare). Tyvärr tvingar min PT mig att göra sådant ibland ändå, men det är nog tur det.

De tyngre passen kör jag ofta med PT, för att underlätta för mig själv, men även ur säkerhetssynpunkt. När vi kör tung bänkpress tycker jag om att ha någon som passar under de sista repetitionerna, då det ofta kan bli lite segt och svårt. Sen händer det också om jag inte är noga att jag tappar balansen, och eftersom jag inte har fötterna i backen som jag kan balansera med så hamnar jag i en ganska utsatt position.

Med PT blir man också väldigt mycket mer taggad och peppad. Man får ofta mer struktur om man har problem med det, och man får också ofta känslan att man ”vill bevisa” någonting för personen. Vilket gör att man arbetar mycket hårdare. Vilket vissa behöver, men såklart inte alla.

Jag tycker att om man någon gång har lite extra pengar över och vill ”unna” sig, så tycker jag att en PT kan vara väl investerade pengar om man är intresserad. Om man inte är intresserad så förstår jag det också, det finns mycket annat man kan unna sig också. Det här inlägget handlar inte om att man SKA träna med PT, utan bara berätta om fördelarna med en PT.

Mycket av det jag har gjort på gymmet har jag kunnat använda mig av i stallet och ridningen. En av de absolut viktigaste sakerna är hur jag har lärt mig att aktivera de nedre magmusklerna som har gjort underverk för min ridning. Ju mer kroppskontroll du har, desto lättare blir ridningen och kommunikationen med hästen. Att vara medveten om din kropp kommer underlätta allt.

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Följ mig här