We are hiring!

Jenny Talinsson | 5/1 - 2019

 

Kickar igång 2019 med att lägga ut en annons då vi har en tjänst som tävlingsgroom ledig.

Tidigare erfarenhet, tävlingar i stort sett varje helg, i Sverige och utomlands. Passion för hästarna och kunna rodda med allt kring dessa och tävling. Lastbilskort ett plus.

Punkt på den, lite kort så.

Tänker att jag ska ta er behind the scene, bakom annonsen så att säga. 

Välkomna, kliv på!

Tidigare erfarenhet av tävling?         Det behövs för att du kommer att ha (tillsammans med en till hästskötare) ca 14 hästar på din lista. Allt från några yngre hästar till de som går det största.

Ansvara för att hästarna sköts enligt plan och ta hand om organisationen när det kommer till att rodda för tävling. Allt från två till åtta hästar åker med på tävling så du behöver ha en bra tidsuppfattning och organisationsförmåga för att få till en dag som fungerar på ett bra sätt. Som att se till att hästarna är på plats för start när det är dags men också få ”bakom-kulissen-jobben” gjorda som handwalks, skötsel av hästar och utrustning, fodringar osv.

Åker man på viktiga landslagsuppdrag eller säg en världscuptävling är det skönt med tidigare erfarenhet. Det är mycket som står på spel och du kommer vara nyckeln till lugnet och att allt klaffar runt omkring starterna. De äldre erfarna hästarna behöver ofta mer individuell skötsel, så även om du har färre hästar med då finns det tillräckligt att pyssla med. Här är du en viktig person när det gäller att se och påverka hur hästarna mår för att kunna prestera på topp. 

En ryttares ord om hästskötarens betydelse.

Tävlingar i stort sett varje vecka?      Här behöver du veta vad det handlar om och då vet du liksom jag att det är omöjligt att ha med egen häst. Det är svårt att tillbringa tid med den egna hästen när man kan vara borta 4 dagar i veckan eller 3 veckor i sträck. Det finns många tjänster där du kan ha med egen häst, vi har några sådana, men just den här tjänsten är för en tävlingsgroom som är på tävling mycket. Här blir hästarna på jobbet ”dina egna” hästar.

Förra året var Malin knappt hemma någonting bortsett från några väldigt korta perioder.

Du behöver veta med dig själv att du är ok med att vara hemifrån, att lastbilen är ditt hem, kunna bo både själv och med andra. Ledighet kan inte vara en betydande del för dig just nu, det behöver vara hästarna. Går du in med den inställningen är jobbet något för dig. Nu kan jag höra upprörda stämmor, men stopp! Anledningen till att du inte kan vara ledig ”som på ett vanligt 9-5 jobb” är att du förmodligen är på resande fot eller kommer hem för att två dagar senare åka iväg igen. Du kommer vilja styra upp både dina hästar och saker själv för att du vill och behöver ha koll på läget. Precis som din ryttare är du driven av era mål. Tillsammans gör ni en satsning, en fantastisk resa för den som vill.

Att stå bredvid men ändå rida hela banan! Engagerad och tävlingsinriktad.

Tro mig, jag är den första att planera in ledighet och återhämtning med dig vid första bästa tillfälle. Jag vet och tycker att det är jätteviktigt, du behöver ork och motivation för att må bra. Du behöver bara vara ok med att jobba efter ett tävlingsschema med de tävlingar ni kommer göra. Och det kan vara intensivt i perioder. 

Vännerna på tävling blir din bonusfamilj och firar dig garanterat någonstans i världen om det är där du befinner dig på din födelsedag.

Passion för hästarna?                           Du älskar dina hästar och får mer än gärna säga ifrån för att du tar dina hästars parti i en fråga. Du får gärna ha ögon i nacken som ser att jag har glömt ta av nattlindorna på Brunte vid morgonmocken och missat checka benen. Du är deras röst och deras välmående är ditt. 

Nöjd häst=nöjd groom

Därför behöver du också ett intresse att hela tiden vilja lära mer. Jag tror att när man kommit en bit och inser vad det handlar om, hur omfattande jobbet är blir man väldigt ödmjuk. Då bollar man med andra, upptäcker vilka resurser som finns runt omkring och släpper på sin egen prestige. För den gör ingen nytta, den kommer bara begränsa dig, och ditt team.

Kunna rodda med allt som har med hästarna och tävling, lastbilskort ett plus?                                                        För detta behöver du vara organiserad och skärpt. Det är allt från att klippa hästar i tid och ha koll på vaccinationer till att boka uppstallning för en lång resa med stopp efter rätt antal timmar. Allt pappersarbete som kommer till när du tävlar internationellt. Eller att improvisera i pressat läge när en häst får kolik på lastbilen och du har tre hästar till att ta hand om på väg till tävling.

Bild från Top Ten finalen i Genève 2018. Top Ten Grooms in the world. Jag tror ingen groom är under 30 år, det tar tid att lära sig yrket så var ödmjuk. foto Jenny Abrahamsson World Of Showjumping

Allt kan hända och det mesta går att lösa, men vet du hur du blir som person i ett sådant läge? Förmodligen om du har tidigare erfarenheter av ansvar, kniviga situationer, vana att riskbedöma och klara dig på egen hand.

Bara du kan veta vad ditt jobb ger dig och valet är alltid ditt.

Ok, det var en liten inblick för dig som är sugen på att ta klivet och satsa på hästskötarlivet fullt ut på en högre nivå. Kanske för ett tag, eller med drömmen att ta sig fram och bli en av de bästa.

Jobbet bakom kulisserna är så mycket mer än att bara fläta fint v/s slita rumpan av sig och jag rekommenderar det verkligen. Jag har älskat alla mina jobb men också valt omsorgsfullt.

Och vet du? Jag säger inte att du behöver vara klippan idag men när du läst det här ska du nog känna dig träffad, utmanad, kanske lite självkritisk och tvivlande men samtidigt exalterad och nyfiken.

Då tror jag du är en bra bit på vägen! 

Avslutar med den starkaste, mest känsloladdade bilden, tjuter varje gång jag ser den. Mark Beever, groom till Nick Skelton, när de vann OS Guld med Big Star i Rio 2016. När drömmen blir sann. Gåshud och beundran  för samarbetet de haft i över 30 år. RESPEKT.  foto Jenny Abrahamsson World Of Showjumping

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Följ mig här

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*