sits sitsträning

Drömmer du om en bra sits?

Sitsskolan | 1/2 - 2022

Vi ryttare strävar efter det här fantastiska samspelet med hästen. När hästens muskler rör oss framåt och uppåt i en mjuk, fin rytm. Och när ryttare och häst hittar en gemensam rörelse.

Jag forskar om samspelet mellan ryttare och häst och är grundare av Rider’s Position. Sitsen är mitt favoritämne, och den här veckan kommer jag att blogga om ryttarens sits och om hur vi kommunicerar med hästen.

Varför tycker jag att sitsen är så viktig? Jo, för att sitsen är grunden till all ridning och till vår kommunikation med hästen. Det är genom kroppen och sitsen som vi ”pratar” till hästen. Och fångar upp vad hästen säger till oss.

Sitsen påverkar hästens hälsa och välbefinnande. Ryggproblem och hältor hos hästar ökar i rask takt och forskningen visar att ryttarens sits är en bidragande orsak. Om du exempelvis lutar dig åt ena hållet så belastas inte bara hästens ena sida mer än den andra, utan hästen tar även kortare steg med den andra sidans benpar. Hästen rör sig alltså ojämnt. En bra sits bidrar till att hästen arbetar rätt och bygger de muskler som behövs för att bära upp sin ryttare. Om du är obalanserad och har svårt att vara kvar i balans när hästens rör sig så blir det som om hästen tvingas bära omkring på en illa packad ryggsäck. Alltså inte särskilt bekvämt.

Hästar är känsliga djur som känner direkt när en fluga landar på kroppen. De är väldigt lyhörda för hur du sitter i sadeln och reagerar snabbt på förändringar i din sits. Jag har flera gånger hört ryttare säga: ”Min häst har blivit så känslig för hur jag sitter”. Ryttare som alltså har märkt hur snabbt hästen reagerade när de ändrar något i sitsen. Det kan vara att ryttaren placerar sin vikt på ett annorlunda sätt. Eller lyfter blicken.

Här är mina 5 tips till en bra sits:

1) Börja med att skapa en mental bild av hur du vill sitta på hästryggen. Det gör du genom att titta på skickliga ryttare.
2) Känn efter att du placerar dig på den djupaste delen av sadeln och på triangel som består av dina båda sittben och blygdbenet. Då hamnar du mitt över hästens tyngdpunkt. Det ger dig de bästa förutsättningar för att du ska kunna röra dig i balans tillsammans med din häst.
3) Lyft upp blicken och bröstbenet så att axlarna kommer mitt ovanför höfterna.
4) Släpp ner benen och låt benen hänga ner runt hästens sidor utan att klämma.
5) Låt fötterna sjunka mjukt ner i stigbygeln så du får en låg tyngdpunkt och blir ”jordad”.

Mari Zetterqvist Blokhuis

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.