Vilken attityd har du som ryttare till din egen träning?

Sofia Grenevall | 5/9 - 2019

Vilken attityd har du som ryttare till din egen träning?

Med din egen träning syftar jag till att träna den egna kroppen utöver träningen på hästryggen.

Det är tyvärr väldigt vanligt att många tänker: ”Jag måste träna” eller ”Jag borde träna”.
Istället för att tänka: ”Jag vill träna”.”Jag unnar mig att träna”. ”Jag tycker om att träna”.

Skillnaden mellan alla ”måsten” och ”borden” och att vilja, unna sig och tycka om är som dag och natt.

Om jag tänker på min egen träning som något jag gör för att ”straffa mig” blir det ingen motivator direkt. Många upplever en skön känsla efter att ha tränat, vissa känner en härlig känsla under själva träningspasset och andra längtar efter sin träning. Det är självklart olika, men för att träningen ska bli av behöver vi hitta rätt attityd till vår egna träning!

Hur kan du se på din träning i positiva termer?

Om vi tänker att vi tar hand om oss själva, investerar i våra kroppar för vår hälsas och välmåendes skull så kan förhållandet till den egna träningen blir lite mer positivt och fungera motiverande.

Hur tänker du kring träningen på hästryggen? Det förhållningssätt som du har till din ridning kanske kan anammas även när du tränar utan häst?

En kropp som är stark, välbalanserad och funktionell, det vill säga både stark och uthållig utan spänningar och smärtor leder till en bättre ridning och bättre effekt på hästryggen.

Som ryttare är det så lätt att se på hästens träning främst och mest lustfyllt och se på sin egna träning med helt andra glasögon. Det kanske är dags att hitta en annan attityd?

Vad behöver du för att prioritera din egna träning lite högre? Om du är ärlig mot dig själv, vad skulle du kunna göra på sidan om träningen på hästryggen som skulle stärka din ridning och förbättra din häst och er som ekipage?

Om du inte riktigt vet kan jag varmt rekommendera att anlita en personlig tränare, med erfarenhet av ridning som kan ge dig ett skräddarsytt träningsprogram efter dina förutsättningar och mot dina mål. Både du och hästen kommer att vinna på det i längden!

Sträva efter att ha en attityd till din träning som handlar om att du vill träna för att du vill ta hand om din kropp och för att du vill må bra!

Lycka till!

Sofia Grenevall Personlig tränare och KBT Terapeut (med rid/hästerfarenhet;))

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Belöna dig medvetet!

Sofia Grenevall | 17/8 - 2019

Framförallt under helgerna är det många som pratar om att ”unna sig” och då handlar det oftast om mat, inte den nyttigaste och dryck – gärna med alkohol och desserter, fika av olika slag, snacks och godis och allt annat vad det nu kan vara. Man ”unnar sig” också ofta en eller flera vilodagar från träning.

Varför inte tänka så här istället:
”Jag unnar mig bra mat och passar på att träna och tar hand om min kropp lite extra när jag är ledig”!?

Det pratas om fredagsmys – och då är det kopplat till att vi myser ”med munnen”- genom att äta, eller kanske rent av frossa i onyttigheter, vi pratar inte om mys i form av att krypa upp i soffan under en filt. Vi måste äta något, något onyttigt och extra gott, annars är det inte mysigt…

Förutom att vi anammat beteendet att vi myser med mat så handlar det också om att vi belönar oss med mat. ”Det här är jag värd”, tänker jag och trycker i mig fett, socker och salt – helst i kombination, för det gillar hjärnan bäst. Mmmmm, så gott! En liten stund i alla fall. Men är det belöning? Belöning för vad? Varför ska jag trycka i mig något dåligt om jag vill belöna mig själv för något?

Självklart ska vi belöna oss när vi åstadkommit något och ”varit duktiga”, det behöver vi. Men behöver vi belöna oss med mat? Kan vi hitta sätt att belöna oss med något annat som också ger oss den där ”Mmmm” känslan och som kanske till och med räcker lite längre än smakens effekt, som egentligen är väldigt kort?!

Det jag vill komma till är att jag tycker att det är viktigt att vi gör medvetna val. Vi mår bättre då, vi får en ökad positiv kontroll. Det kanske inte är så dumt att försöka medvetandegöra våra beteenden kring belöningar. Är det så att jag belönar mig själv, eller stressar ner mig med något som jag stoppar i munnen så kanske jag behöver tänka om. För mat och känslor ska inte blandas ihop. Jag ska inte möta, ta hand om eller döva en känsla med mat (eller dryck). Mat är bensin för kroppen och känslor är känslor, de ska inte blandas ihop till en enda soppa.

När vi gör medvetna beslut blir vi mer stolta över oss själva! På så sätt får vi positiva effekter som en ökad medvetenhet kring våra beteenden som i sin tur kommer att avspegla sig positivt i vår vardag på många sätt.

Belöna dig själv, men belöna dig medvetet. Var din egen bästa vän!

Lycka till!

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Foto André Mouton, Kim C Lundin

Vad tittar du på?

Sofia Grenevall | 4/8 - 2019

Jag vill inte påstå att sommaren är slut, för det vill jag inte. Men nu när hästarna snart kommer in från betet och det börjar bli mer behagliga temperaturer i ridhuset så tänkte jag att det var lämpligt att ta upp hur vi använder oss av ridhusets speglar. För jag hoppas att ni har sådana om ni rider i ridhus. De är verkligen användbara, om vi använder dem på rätt sätt.

Då tänker jag på vad vi egentligen tittar på när vi använder speglarna. Tittar du på hur dina kläder sitter? Vilken form din häst går i? Tittar du på andra ryttare? Tittar du på din hållning? Min erfarenhet är nämligen att många kikar i ridhusets speglar, men gör inga förändringar. Många ryttare har tyvärr dålig hållning eller rider hästen i för stram form och efter att ha kikat i speglarna sker ingen förändring. Hållningen blir inte bättre och formen på hästen förändras inte, för att ta några exempel.

Mitt tips är att ni som använder speglarna, använd dem till nytta. Titta på vilken form hästen går i, behöver jag ändra på något? Behöver jag ändra något i min sits? Sitter jag med bäckenet rakt under mig eller framåtlutad eller i för stor svank? Hur ser min hållning ut, var har jag mina axlar, armbågar, mina händer, är nacken rak eller behöver jag lyfta min haka lite? Kan jag korrigera något?

Ta en stund och reflektera över vad du tittar på och hur du använder dig av ridhusets speglar och fundera på hur du kan använda dem till nytta. Det samma gäller om någon filmar dig när du rider. Vad tittar du på då? Om du ser glad eller sur ut? Hur kläderna sitter och på hästens steg eller kan du konstruktivt analysera hur du ser ut, vad du gör och inte gör, vad som är bra och vad du behöver förbättra.

Vi kan vara så hårda mot oss själva och bara se det dåliga, men försök ta en stund och se vad som faktiskt ser bra ut också!

Vår sits och hållning påverkar hästens rörelser, det vet vi alla, men är du beredd att göra några justeringar gällande dig själv, förutom när du kanske rider för en tränare och får hjälp där och då?

Använd speglarna till nytta för dig och din häst så speglarna kan vara er vän istället för ovän!

Lycka till!

Sofia Grenevall, KBT terapeut och Personlig tränare

 

 

 

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Självkänsla- hur påverkas vi egentligen?

Sofia Grenevall | 6/7 - 2019

Självkänsla är ett begrepp som är relaterat till individens egenskaper som optimism och känsla av hopp för framtiden. En god självkänsla leder till att man hanterar belastningar och påfrestningar i livet bättre och ger oss en känsla av inre kontroll. Effekten blir att stressorer (saker och situationer om stressar dig) upplevs som mindre hotande.

Hur kan man mäta självkänsla?
Ett tecken på låg självkänsla kan vara bland annat att man ofta tycker att:
– Det är väldigt viktigt att bli omtyckt av andra
– Att andras åsikter om mig är väldigt viktiga
– Att man rättar in sig efter andras åsikter och anpassar sig för att vara andra till lags
Dessa beteenden som ofta grundar sig på en låg självkänsla kan leda till en negativ inre dialog med klankande kommentarer. Vi behöver separera jaget från våra prestationer, bara för att jag gjorde en mindre bra sak betyder det inte att jag är misslyckad.

Hur kan man uppnå en god självkänsla då?
Med hjälp av KBT kan man lära sig redskap som innebär att man lär sig att resonera med sina negativa tankar. Våra tankar påverkar oss mer än vad många är medvetna om och har man en negativ inre dialog inom sig flera timmar per dygn har man sämre tillgång till positiva tankar och det leder ofta till ångest och oro.
Under mina år som KBT terapeut har jag ofta sett sambandet mellan låg självkänsla och en negativ inre dialog. Om man får lära sig att resonera med sina tankar har man ett användbart redskap i bakfickan för hela livet och som är applicerbart på många olika typer av situationer och ger dig en trygghet att kunna hantera svårigheter!

Var din egna bästa vän!

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Om att vara nöjd…

Sofia Grenevall | 13/5 - 2019

Nöjdhet handlar om att acceptera omständigheterna och situationerna som de är, acceptans gör att vi lättare närmar oss lycka och glädje. Om vi ”brottar ner” vår nöjdhet genom att gå runt och känna oss missnöjda leder det bara till olycka och lidande i våra liv.

Varför jaga efter perfektion i en värld som inte är perfekt?

Nöjdhet är precis som mindfulness, en förmåga att lägga märke till de bra sakerna i livet. Det är så vanligt att vi går runt med en känsla av att inte vara nöjda. Vi vill alltid ha något mer… Den känslan påverkar oss såklart negativt. Motsatsen till nöjd är ju missnöjd- missnöjd är en stark negativ känsla och motsatta känslan är tacksamhet. Om vi upplever mer tacksamhet är det lättare att vara nöjd. Det hänger ihop!

Att vara tacksam och nöjd handlar inte om att lägga sig platt och sluta att sträva efter något. Känslan av att vara nöjd och uppleva tacksamhet ger sinnesro, lycka och glädje och ger oss kraft att fortsätta sträva framåt dit vi vill. På vägen till det vi vill ha måste vi faktiskt unna oss att vara nöjda, klappa oss själva på axeln och bekräfta oss själva som vi är och vara nöjd över våra prestationer!

När det handlar om att sätta upp mål och delmål i livet brukar jag vara noggrann med att påminna om just detta.

Frågan är om du vet när du är nöjd?

Kan det vara så att du vant dig vid att gå runt och tänka negativa tankar kring vad som gör dig nöjd så även när du nått ett tillstånd där du trodde att du skulle bli/ vara nöjd så är du ändå inte nöjd? Negativa tankar dränerar oss på energi och bromsar din fart framåt i livet.

Vad jag vill få fram här är att vi då och då måste stanna upp och ifrågasätta våra tankar.

Ifrågasätt dina tankar;

– Fråga dig om du verkligen vet när du kommer att vara nöjd eller om det är så att risken är ganska stor att du mer eller mindre alltid kommer att fortsätta vara missnöjd?

– Hur ska du bli nöjd?

– Behöver du ha andra mål för att bli nöjd?

– Eller räcker det bara med ett nytt förhållningssätt?

– Hur skulle du kunna tänka då? Vilket ”mindset” behöver du?

Prova på att vara mer här och nu och upplev att nöjdheten och tacksamheten faktiskt kan förgylla ditt liv – Glöm inte att njuta, livet är här och nu! J

/ Sofia Grenevall KBT Terapeut och personlig tränare.

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.