Ryttarens fysiska och mentala balans

Sofia Hallin | 22/9 - 2019

Just nu sitter jag och förbereder mitt examensarbete som vi ska presentera innan jul. Jag har valt att fokusera på ämnet ”ryttarens fysiska form”, men mer än så kan jag tyvärr inte riktigt berätta i nuläget. Det här är i alla fall ett ämne som för mig personligen är väldigt intressant och viktigt i min egen ridning. Vi som ryttare har oftast stora krav på hästarna och vad dom ska prestera (tillsammans med oss) men vilka krav ställer vi egentligen på oss själva på vår egen prestation? Jag skulle vilja säga att ryttare som tävlar på hög nivå och arbetar med hästar till vardags är elitidrottare, vilket innebär att både vår mentala och fysiska balans har påverkan på vår prestation. Generellt inom idrott så är prestationen bättre när den fysiska nivån är högre för utövaren. Såklart har även en del mentala faktorer påverkan på prestation, som tex: självförtroende, koncentration, stress mm. Vilken som är den ultimata fysiska nivån är såklart kopplat till vilket idrott man pratar om. Studier visar tex att ryttare behöver en viss mängd muskulär uthållighet för att behålla rätt hållning under en längre period i sadeln. Det anses även viktigt att ha starka magmuskler samt att kunna kontrollera olika muskelgrupper för få dom att arbeta tillsammans eller var och en för sig. Dessutom är det viktigt att vara balanserad, ha god reaktionstid, flexibilitet och inövat muskelminne för att kunna ge hästen rätt signal vid rätt tidpunkt.

Men hur bra är egentligen vi ryttare på att ta hand om oss själv? Här tror jag att det finns en hel del vi kan förbättra (kanske skiljer det sig en del mellan olika typer av ridsport?). Många är duktiga på att förbereda sina hästar på bästa sätt men glömmer istället bort sig själva. Hur mår egentligen våra kroppar och minst lika viktigt, hur mår vi egentligen innanför hjälmen?

Jag är gammal elitidrottare inom handboll och friidrott, vilket gör att själva tänket att ta hand om sig själv är väldigt inpräntat i mig. Jag är van att tänka att min kropp och mitt mående har påverkan på min prestation. Som elitidrottare är ju prestationen i själva verket mitt jobb, vilket i sin tur betyder att det är mitt jobb att ta hand om mig själv. Det här innefattar allt ifrån hur många timmar jag behöver sova per natt, hur min kost ser ut, till att jag ibland behöver ha dagar som är helt ”hästfria”. Jag vet själv att när jag mår bättre så presterar jag bättre och när jag presterar bättre så mår jag bättre. Att bara ta sig tid att göra nånting för sig egen skull och för sitt eget mående är något som stärker en, även fast det kanske inte var skitkul att kliva upp och gå ut för att springa 2 km i morse så gjorde jag det ändå, för att jag vet att jag kommer må bättre av det, både mentalt och fysiskt. Dessutom finns det otroligt mycket forskning som pekar på en massa andra positiva effekter av fysisk rörelse, vilket är ju såklart en helt okej bonus!

Att träna sin kropp fysiskt är ju bara en av alla dom delar som spelar in. Men att förbättra alla små detaljer lite grann kommer göra dig som ryttare bättre. Desto högra mål du själv har med din ridning ju högre krav måste du också ha på dig själv för att kunna vara så realistisk som möjligt. Jag brukar tänka att allt bra som man gör för sig själv och hästen sätts in på en typ av bank och förr eller senare kommer det att löna sig att ha sparat allt där inne. Det läggs liksom på hög och till slut är det tillräckligt mycket för att kunna ta träningen upp en nivå. Allt räknas och det kommer till slut att löna sig, kanske inte efter några dagar men man blir alltid lika glad när det väl händer vilket gör att man blir mer motiverad att fortsätta på samma spår.

 


Här krävs både fysisk och mental balans från ryttaren. Hästen är 3,5 år och tränad i 8 veckor totalt. 

 

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.