Foto Therese Alhaug

Klaus Balkenhol fyller 80 – stort porträtt av dressyrens nestor: ”Hästarna utmanar alla de områden av våra liv där den moderna människan tar till enkla och snabba lösningar”

Olympiske mästaren och nestorn inom internationell dressyr, Klaus Balkenhol, fyller 80 år idag.

I en stor intervju i tidningen Kentaur berättade Klaus Balkenhol om sin filosofi och om sin kamp för att bekämpa våld och tvång och quick fix inom ridningen. Läs ett utdrag ur texten här eller klicka vidare för hela porträttet.

– Vi måste ge oss mer tid med hästen, säger tyska Klaus Balkenhol, som en gång tränade två polishästar till Grand Prix-nivå.
Den berömda tränaren och dressyrveteranen hävdar att brist på tålamod är ett hot mot de klassiska principerna i utbildningen av dagens hästar. Men det är inte bara i förhållande till hästen han ser brådska och stress som en utmaning:
– Hästarna utmanar alla de områden av våra liv där den moderna människan tar till enkla och snabba lösningar. Resultatet är en brist på kvalitet i allt vi gör, i det vi skapar i oss själva och det liv vi väljer att leva , säger han.

Klaus Balkenhol anses vara en av de främsta förespråkarna för bevarandet av klassisk dressyr. Det begreppet, klassisk dressyr, förklarar han själv som läran om den optimala utbildningen för att säkerställa hästens styrka och hälsa i enlighet med sina fysiska och psykiska förutsättningar.
– Lösgjordhet, harmoni, balans och förtroende för ryttaren under träning, kan endast uppnås genom mjuka och känsliga hjälper och utan tvång, säger Balkenhol, som tror att de klassiska principerna i kombination med äkta horsemanship kommer att vara grunden för en glad och trygg häst.
Den klassiska principer Balkenhol avser här är hämtade från gamla bevarade skrifter från våra tidigare mästare under tusentals år och sträcker sig ända tillbaka till den äldsta källan för ryttarkonsten, Xenophon ( 425-355 f.kr ). Dagens klassiska dressyr baseras fortfarande på de gamla skrifterna och deras terminologi när man beskriver den pedagogiska utvecklingen av dagens hästar.

Under de senaste åren har Balkenhol sett vad han kallar en nyare och mer modern ridning, med hästar i hög form, ofta med nosen bakom lodlinjen och spektakulära rörelser. Utvecklingen av dessa extrema rörelser i dressyr har fått många kritiker över hela världen, som hävdar att det innebär stora risker för hästens anatomi och naturliga rörelser. Med spektakulära rörelser menar man till exempel att onormalt höga knälyft och överdriven sträckning i frambenen i trav ökar medan engagemang från hästens rygg och kors minskar.

Balkenhol hävdar att premiering av sådana rörelser i slutändan kan äventyra de klassiska principerna. Han arbetar därför målmedvetet och hårt för att odla ryttare som kan visa klassisk ridning där harmoni och balans prioriteras, och där hästen visar god hållning, flexibilitet och elasticitet i ryggen. Balkenhol ser med oro på hur brist på tålamod är en medbrottsling i de nyare formerna av utbildning, där man önskar ett bra resultat under tävlingar snabbare än vad som är idealiskt för hästens uppbyggnad.

Vad belönas inom tävlingsdressyren? Detta har varit den mest aktuella frågan i sporten de senaste åren och skapat debatt över hela världen. Som grund för dressyr och för bedömning gäller fortfarande de klassiska träningsprinciper – men frågan är i vilken utsträckning dessa följs.

Balkenhols lång kamp för att skydda de klassiska principerna och vikten av harmoni i ridningen förefaller ändå till slut vinna. I världscupfinalen i Göteborg innebar det seger för hans mångåriga elev, Helen Langehanenberg och hennes Damon Hill. Många hävdar att domarna i dag visar en positiv tendens att berömma just faktorer som harmoni och klassisk ridning mer än för några år sedan när frågan var mycket omdebatterad. Under de olympiska spelen i London 2012 red brittiska Charlotte Dujardin sin häst Valegro i en mer öppen form och belönades med guld individuellt. Det kan vara tecken på en ny trend i dressyr som är mer i Balkenhols anda.

LÄS HELA PORTRÄTTET AV KLAUS BALKENHOL HÄR > > >

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.