Det är mycket dressyrryttarna ska ha koll på. Såhär kan du maxa poängen. Foto: Fredrik Jonsving

Så kan du maxa dressyrpoängen

Sugen på att maxa dressyrpoängen och landa på den där topprocenten? Då gäller det att hålla koll på voltens storlek och dina övergångar. Det är nämligen några av de saker som domarna kollar extra på i år, tipsar SvRF.

Med rätta ridvägar och bra övergångar finns det gott om poäng att håva in för dressyrryttare.

– Det kan vara fler poängs skillnad på en rörelse eller bedömningsgrupp om du till exempel gör en volt i rätt storlek och på rätt plats på ridbanan, säger Grand Prix-domarutbildare Lars Andersson till Svenska Ridsportförbundet.

Detaljer

Även om rörelsen i sig också ska ha kvalitet menar man att just dessa delar visar att hästen är rätt utbildad och att man vet vad man håller på med. Det är också viktigt att ryttaren håller bra koll på hur bokstäverna ska användas och storlek och plats på volter och annat. Kort sagt: Helhetsintrycket påverkas av de små detaljerna.

I tävlingsreglementet beskrivs övergångarna såhär:

Moment 248:  Övergångar mellan gångarter och olika tempon ska utföras mjukt, tydligt och omedelbart på anvisade platser. Föregående gångart eller tempo ska bibehållas ända till hästen övergår till annan föreskriven gångart, förändrar tempo eller gör halt. Gångartens rytm och kadens (i trav och galopp) ska bibehållas. Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand. Övergångar från ökade – eller mellangångarter till samlade – eller arbetsgång-arter ska inte ske endast genom att hästen bromsas, utan framför allt genom ökat undertramp. Vad som sagts ovan gäller även vid övergång mellan olika rörelser (till exempel vid övergång piaff – passage och omvänt). I Lätt- och Msv C- klass får hästen ta några steg i mellanliggande gångart anpassat till dressyrprogrammets svårighetsgrad. Detta gäller dock inte i enkla byten, dessa ska utföras utan mellanliggande travsteg.

– Precisionen i ridvägar och övergångar har också varit föremål för internationellt fokus och diskuteras ofta, förklarar Lars Andersson.

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.