Isabell Werth och Weihegold OLD Foto: Kim C Lundin Magnus Ringmark vid C, nästa år dömer han på OS i Tokyo Foto: Kim C Lundin Svensk dressyrs stolthet på banan: Patrik Kittel och Tinne Vilhelmson Silfvén Foto: Fredrik Jonsving

Die Queen tog sin tredje raka världscupseger

Dressyrens världscupfinal har korat sin världscupsegrare och än en gång gick segern till två formidabla damer – Isabell Werth och Weihegold OLD.

Världscupfinal i dressyr

Årets upplaga av världscupfinalen i dressyr döms av sju domare. Mästerskap och finaler får  ett tillägg av domare vid F och K samt en extra kontrollinstans med Judges Supervisory Panel (JSP). Bemanningen i Grand Prix kvalet var vid M – Maria Colliander (FIN), på C  –  Magnus Ringmark (SWE),  på B – Thomas Lang (AUT), vid  F – Stephen Clarke (GBR), vid K – Maria Schwennesen (AUS), vid H – Henning Lehrmann (GER), vid E – Jean-Michel Roudier (FRA).

(Texten uppdateras, artikeln är en så kallad live-uppdatering där de senaste ritterna hamnar högst upp tillsammans med en sammanfattning)

Sammanfattning

Till slut gick Isabell Werth och Weihegold OLD – numera Die Queen i kubik – segrande ur striden med mer marginal än vad det kanske såg ut som. Laura Graves och Verdades var ännu en gång andraplacerade.

Helen Langehanenberg med Damsey FRH är på prispallen medan Daniel Bachmann Andersen hamnade på fjärdeplats före Kasey Perry-Glass.

På sjätte plats kom Patrik Kittel med Delaunay OLD och Tinne Vilhelmson Silfvén med Don Auriello avancerade till nionde plats.

Sista startgrupp

Sist ut är Helen Langehanenberg och Damsey FRH som behöver trotsa tyngdlagen för att kunna nå pallen i år. Även Helen rider till irländsk/keltisk inspirerad musik, markerade övergångar men utan ridbar takt.  Hon har har sin hingst med sig idag. Damsey ser lätt och villig ut, så är det inte alla dagar, nu gör de den svåra övergången från skritt till dubbel galopppiruett med glans. Piruetterna är verkligen fantastiska, han sitter, gör stora jämna språng runt minsta möjliga yta. Idag är piaffen taktfast, fin och energisk men vid A tog det temporärt stopp men den energin kom igen. Helen och Damsey gör en travökning för en 12:a ända in i kaklet och knäet på Magnus Ringmark vid C, allt till publikens applåder. Vilken ritt!!! Helen och Damseys bästa med råge. Totalt 86,571 procent.

Isabell Werth gav nog en del hicka när Weihegold OLD hoppade och studsade på banan innan startsignal. Det var nog bara ett gökur för det såg ut som om det behövdes en väckarklocka idag. De vanligtvis så perfekta övergångarna var lite mer synliga och märkbara. Hennes musik kan bara beskrivas som schlager med italiensk touch. I kiss-and cry sto uppfödaren Christine Arns-Krogmann och Madeleine Winter Schulze och diggade när Weihe gjorde serier, en bytesserie blev fel, kunde hon ha råd med det? Isabell gör sista piaffpiruetten och rider upp i passage på en hand till publikens taktfasta klapp. Die Queen ler stort, knyter näven kastar tyglarna och vinkar åt publiken, klappar på Weihegold och dirigerar publiken i takt till sin musik. What a show woman! Totalt 88,871 procent och ny ledning.

Att se Kasey Perry-Glass och Gørklintgaards Dublet ger lite flashbacks till Dujardin och Valegor, speciellt i piaff. Där sitter Dublet fantastiskt fint och då är formen snudd på perfekt. Kasey vet hans styrkor och visar upp just piaff framför C, både på stället och i en piruett. De har skyhög svårighetsgrad med många kombinationer av rörelser. och även om formen stundtals är lite kort är det verkligt bra teknisk kvalité. Musiken har markerade trummor och piano med an anstrykning åt irländska toner. De avslutar med en mäktig piaffpiruett vid X. De klappas i mål hela vägen fram. Totalt 84,975 procent.

Daniel Bachmann Andersen och Blue Hors Zack gör piaff framför domare C Magnus Ringmark, uppenbart inte rädd för att visa upp kontakt och mun på nära håll. En passagesluta får Zack att se ut som en balettdansör. Musiken är specialmixad och har en markerad takt och tydliga övergångar, ganska modernt och edgy men ljuvt och snudd på sensuellt i piruetterna. Om det går bra? Det går fantastiskt godt! Det engelska uttrycket effortless – utan ansträngning – passar bra. Samtidigt satsar Daniel rejält i galoppökningarna och bytesserierna är spik på takten. Daniel knyter näven i luften, slänger tyglarna och Zack klipper inte ens med öronen, magiskt att se. Totalt 85,468 procent och personbästa.

Publiken i Scandinavium bjöds på Laura Graves och Verdades nya kür, ett filminspirerat pampigt tema med häftigt blås till piaffen. Verdades är lika taktsäker som en metronom. Laura är som en liten älva på hans stora rygg och här kan man prata om mjukt samspel. De tre amerikanska ryttarna rider alla för Debbie McDonald som en gång vann finalen i Göteborg med Brentina. Det är också en liten ryttare som aldrig kunnat bygga samarbetet med hästen på styrka. Det präglar samtliga ryttare, inte minst Laura Graves. De gör flera piruetter, kraftfulla ökningar och hon avslutar med en uppridning i ökad trav till takfasta applåder. Laura gör en perfekt halt och höjer armarna i luften, totalt 87,179 procent.

Tredje gruppen

Hingsten Dream Boy, sponsornamn Glock, är vacker som en dröm och har alltid varit en otroligt vänlig själ, samarbetsvillig och begåvad. Med Hans-Peter Minderhoud är tanken att han ska gå OS i  Tokyo nästa år. De rider till en ljudkuliss, vackra stråkar, markerade övergångar, en viskande röst men inte en ridbar takt. Dock talar den om en dröm – rösten viskar ”Drömmer du om mig”. Och nog kan man drömma om Dream Boy. Idag blir det lite kort form och programmet är lite för svårt för att de ska få det att flyta till hundra procent. Totalt 80,286 procent.

Det är Emmelie Scholtens första final och den gör hon med hingsten Apache som hon utbildat från unghäståren. Det är hennes första Grand Prix häst och deras band är speciellt. Det fokus hon förmår uppbåda hos denna testosteronstinna hingst är beundransvärt, på banan är de ett. Visst, det blir lite kort i halsen, de rider till en klassisk holländsk ljudkuliss utan ridbar takt men det är en skönhetsupplevelse. Piaff och passage är magiskt fint. Och att hon kan släppa tyglarna och skritta ut är det största undret av allt med tanke på den inre spänning en hingst kan bära på. Totalt 80,782 procent, nytt personligt rekord.

När Adrienne Lyle och Salvino rockar loss till ”Lovetrain” då är alla med på noterna. Salvino är en härlig häst och en blivande världsstjärna, en Sandro Hit-avkomma med riktigt fina aktiva bakben. De rider till ett slags rock-medley med takt som passar bra men lite för många musikbyten gör det lite osammanhängande. En skola bland kürmakarna vill att musiken ska berätta en historia, ”story-telling”, men här har man nog mest tagit många favoritlåtar. Silhuetten och bytesserierna är verkligt fina, liksom piaff och passage. De avslutar med kraftfulla piaffvändningar. Totalt 81,832 procent.

Samma kraftiga applådåska mötte Patrik Kittel och Delaunay OLD från publiken som klättrar långt upp under takåsen på Scandinavium. I dagens ritt är ”Dude” mer sluten i fronten och piafferna är mäktiga och många. Gun’s Roses musiken sitter som en smäck med gitarrer och perfekt takt. Patrik sätter hela sitt program utan malörer eller hicka och det är ett härligt flyt i alla rörelser till musiken. Det är såå mycket bättre och musiken förstärker verkligen Dudes många begåvningar. Totalt 82,464 procent

– Det är ett bra resultat även om det inte räcker till ett toppresultat. Min häst har gjort en superfinal och jag kunde inte önska mer av honom den här helgen, sa Patrik Kittel till SVT.

Andra gruppen

Hela härliga Scandinavium välkomnade Tinne Vilhelmson-Silfvén och Don Auriello med applådåskor. Deras ”Good vibrations”-kür är ett magiskt program och då är det enkelt att bortse ifrån att ”Anton” numera gör ”Salinero-halter”. Küren är musiksatt av Cees Slings, inspelad av en riktig orkester med riktiga analoga instrument – och det hörs, helt underbart. Det går riktigt bra på banan, men bakbensaktiviteten i piaff är som den är, det kostar. När Tinne rider enhandspiruett och Anton går med spetsade öron är undertecknad ändå stolt över att vara svensk. Piaffpiruetten på slutet fungerar riktigt och det faller en tår av rörelse när publiken klappar dem uppför hela medellinjen. Detta är god ridning! Totalt 80,718 procent heja Tinne och Anton.
Tinne i intervju med SVT:
–Halten kommer jag aldrig att kunna komma till rätt med. Anton var helt med mig under hela programmet och helt med på mina hjälper. Han är en häst som litar på mig till 100 procent han skulle följa mig var som helst.

Tinne Vilhelmson Silfvén och Don Auriello Foto: Fredrik Jonsving

Benjamin Werndl måste längta efter att få visa upp Daily Mirror i bättre form än i küren och att få visa att han gjort skälv för att få ta över Dorothee Schneiders plats. Hennes häst Sammy Davis Jr visade upp tecken på en virusinfektion i ’S-Hertogenbosch och ströks från küren där. Tyskland hade fem ryttare i tabellen och endast två kunde få plats. Benjamin rider till moderna djungeltrummor och flöjt, mycket markerad takt och många övergångar – precis som sin syster Jessicas många fina kürprogram. Daily Mirror skrittar magiskt bra, precis rätt mix av övertramp och genom kroppen. Men, de är inte i sin absolut bästa form även om det är så mycket bättre, lite tveksam i piaffen, lite missförstånd i en piruett. Benjamin ser mycket gladare ut idag, totalt 79,1118 procent.

Portugisiska Maria Caetano med Coroado rider till en av många dramatiska ljudkulisser utan verkligt ridbar takt. den här är hämtad från ”Pirates of the Caribbean” och är en av de mest bombastiska versioner som hörts. Med så pampig musik blir det faktiskt svårt för ekipagen att fylla ut kostymen. Musiken accentuerar den ganska svaga traven även om piaffen glänser. Hingsten tappar då och då ett bakben lite. Men, Scandinaviums publik och domarna fullkomligt älskar detta ekipage. Totalt 76,393 procent.

Irländska Judy Reynolds hade det tufft med sin Vancouver K alias JP i kvalklassen. Valacken blev spänd över publiken och sprallade bort massor av poäng. De rider till irländska toner som passar perfekt till de många övergångarna. Idag fick publiken se vad de verkligen kan: suverän piaff och passage, massor av risktagning och svåra kombinationer i programmet. Idag var JP med på noterna och en lycklig Judy klappade om honom, totalt 79,35 procent.

Första gruppen

En häst som blivit en favorit hos många är Sun of May Life som rids av ryska Regina Isachkina. De red till ett intro av filmmusik från The Holliday och gjorde en bättre prestation idag. Blott 10-årige Sun ser så otroligt villig och arbetsam ut, en drömhäst för många, total 69,325 procent.

Från Belarus kommer 28-åriga Olga Safronova som rider klassens andra San Amour-son Sandro D Amour. Hon red till ett ganska unikt musikval – en version av ”somewhere over the rainbow” med ett klart östeuropeiskt anslag. Hennes häst har genomgående för lite engagemang bakifrån och får lite tekanne-stuk dock utan att vara bakom lod. Totalt 67,886 procent.

Yvonne Losos de Muniz med Aquamarijn (KWPN f -05 e United-Gribaldi) rider till ett mycket blandat musikstycke med gitarrer i lite latinskt anslag. Stoet gav ett rätt spänt intryck, blev kort i halsen men var ändå mer till sin fördel än under Grand Prix-klassen. Totalt 68,868 procent.

Med unga Morgan Barbancon på vackre Sir Donner hall II OLD fick klassen ett lyft. Dels hade hon ett proffskomponerat musikprogram med klar takt och markerade övergångar – dels visar de upp klassens bästa kvalité tekniskt hittills. ”Sören”, som han kallades i Sverige, har en underbar trav och arbetar mycket samspelt med Morgan. Det fattas en del för att få till den viktiga piaffen, nu är stegen lite tveksamma – den sista sitter dock som gjuten. Totalt 74,511 procent.

Live-resultat

Startlista

Världscup-küren sänds i STV1 med start 15:45

Länk till SVT Play

Se Grand Prix-kvalet på SVT Play

Start och resultatlistor

Gothenburg Horseshow hemsida

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.