ridning uteritt

Ryttarens kroppskontroll påverkar hästens flyktbeteende

Två danska veterinärer har genomfört ett stort forskningsprojekt där de undersökt hur ryttarens vikt och kroppskontroll påverkar hästen.

Veterinärerna Mette Uldahl, Vejle Hestepraksis, och Janne Winther Christensen från Århus Universitet har forskat i hur ryttaren påverkat hästen – ett projekt i två delar där de först undersökt ryttarens vikt och sedan ryttarens kroppskontroll.

Den första delen av forskningsstudien presenterades förra året.

Nu har forskarna presenterat den andra delen, om hur ryttarens kroppskontroll påverkar hästen. Där konstaterar de att ryttarens förmåga att röra bäckenet har direkt koppling till hur mycket flyktbeteende hästen visar vid ridning. De drar därför slutsatsen att det är viktigt för en ryttare att träna sin fysik och i synnerhet bäckenet.

Uldahl och Christensen har låtit flera ryttare genomföra övningar på en pilatesboll (se videon nedan) för att bedöma deras förmåga till koordination och flexibilitet. Ryttarna har också fått rida ett dressyrprogram där man bedömt kvalitet och harmoni. 20 erfarna ryttare medverkade i studien.
Man såg att för de ryttare som hade bäst förmåga att röra sitt bäcken vid övningarna på pilatesbollen visade sedan hästen mindre flyktbeteende vid ridning och man kunde också uppmäta lägre värden i hästens hjärtfrekvens och kortisolnivå i saliven.

Här finns hela studien som pdf > > >