Foto: Fredrik Jonsving

Digital veterinärhjälp – så får du ut mest av den

Vi är många som upptäckt hur otroligt smart det är att använda sig av digital veterinärvårdsrådgivning. När man har hästen försäkrad är det dessutom ofta gratis. Men vad ska man tänka på för att få ut det mesta av rådgivningen?

Vid en enklare skada eller sjuk kan den digitala hästveterinären hjälpa till med en första bedömning av situationen. Är det läget akut? Eller kan hästen vänta till imorgon med att träffa en fysisk veterinär? I många fall räcker det om hästägaren vårdar hästen hemma i stallet, som vid enklare sårskador och hudproblem såsom mugg. Vanliga diagnoser som hästägare får råd om är hälta, hudproblem, sårskador, kolik, hosta, fång och ögonproblem.

– Det är inte helt enkelt att visa en häst via en mobilskärm samtidigt som man pratar och berättar vad som har hänt, säger Anja Pedersen, hästveterinär på Agria Vårdguide.

Lyckad digital veterinärrådgivning – så här gör du!

• Boka gärna ett videosamtal i stället för ett telefonsamtal, då får veterinären en bättre möjlighet att bedöma hästens besvär
• Beskriv ditt ärende noggrant vid bokningen och att ladda upp 1-2 bilder på skadan om den är synlig
• Fundera på de viktigaste frågorna som du har
• Var tillsammans med din häst under samtalet
• Välj en plats med bra mobiltäckning
• Se till att hästen syns väl och att det är tillräckligt ljust. En ficklampa och pannlampa är bra att ha tillhands
• Var gärna två personer som hjälps åt med att filma eller leda eller flytta hästen
• Det underlättar om hästen är ren vid bedömning
• Ta tempen innan samtalet
• Ta av bandaget innan samtalet vid bedömning av sårskador
• Vid hälta bör två personer hjälpas åt med att longera, skritta och trava hästen på en rak linje i cirka 20 meter och samtidigt filma
• Efter samtalet får du ett mejl med journalen och veterinärens bedömning och råd. Journalen ligger också kvar på din sida i appen.

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.