10 nyckelfaktorer för att lyckas som ryttare

Här är tio nyckelfaktorer för att bli en bra ryttare eller till och med slå sig fram inom ridsportens toppskikt.
Vilka är faktor elva, tolv och tretton? Fyll på med dina egna tips!

1. KÄNSLIGHETSFAKTORN

En stor del av det som vi kallar talang inom ridsporten är en utvecklad känslighet – för hästen och för ridningen, men också förmågan att kalibrera sin egen energi och ridning. Det här är något som man medvetet kan träna upp. Ju mer tid man tillbringar tillsammans med hästar – kanske ännu mer från marken än i sadeln – desto mer utvecklad blir den här känsligheten.

2. LÄTTHETSFAKTORN

Hästen väger tio gånger mer än vi , så det finns ingen, ingen människa som kan lyckas med enbart muskelkraft. Bra ridning är effektiv ridning, där man använder så lite muskelstyrka som möjligt och tjatar så lite som möjligt (ja, inte alls).
Det kan alla ryttare lära sig, det gäller bara att få in det i huvudet. Man måste inte vara en älva, det handlar mer om att ha en mental bild av en älva: Tänk Chaaaarlotte Dujaaaaardin eller Maaaalin Baryaaard.
Sedan ska styrkan finnas där också. Ju starkare du är, desto lättare blir din ridning. Ju svagare ryttare, desto mer bankande, nötande, fula tygeltag och dålig balans där man rider mot hästen istället för med den.

3. TÅLAMODSFAKTORN

Man kan inte stressa fram resultat med en häst. Och man vinner ingenting på att bli arg och få ett utbrott. Tålamod är att nöja sig med en liten förbättring i det aktuella passet, vara envis och försöka igen över lång tid – och aldrig tappa humöret. Det här är något som Rolf-Göran Bengtsson ofta tar upp på sina clinics och något som han själv är ett levande exempel på – tålmodig med hästarna såväl som med sin egen karriär.

4. BLICKEN

Riktigt framgångsrika ryttare kan se vilka hästar som kommer att bli bra och vilka som passar dem själva. De kan se en hästs personlighet och veta hur den ska ridas redan innan de sitter upp. De är ofta lika bra ryttare på marken som i sadeln och kan titta på andra och se vad de gör bra och vad de kan göra bättre. Några föds med det här, andra kan lära sig.

5. REFLEKTIONSFAKTORN

Man lär sig av att misslyckas, men framförallt av att lyckas. Det är avgörande att kunna analysera och reflektera över sin ridning. Då kan man bli medveten om vad som behöver förbättras eller göras på ett annat sätt. Man kan få insikt i bakomliggande orsaker till sådant som inte fungerar.
Men man ska inte älta bakslagen, älta istället det som gick bra! Genom att minnas, se, känna, höra och varför inte skriva upp vad som var bra tränar man sig på att lyckas med det igen – och ännu bättre.
Det är ingen tillfällighet att många framgångsrika ryttare gifter sig med varandra. Vem skulle annars stå ut med att filma alla ritter och diskutera varenda detalj?

6. KREATIVITETSFAKTORN

Ridning handlar om att lösa problem och problemlösning är lika med att använda sin kreativitet.Men kreativitet är ingenting magiskt, det handlar om att lära sig att fokusera och vara närvarande och våga pröva olika lösningar. Och kreativiteten berikas av kunskap. Ju mer man vänjer sig vid att pröva olika lösningar, desto lättare och mer självklart blir det. Ju mer kunskap, desto fler möjliga lösningar och desto bättre insikt om vilken av dem som funkar bäst.

7. ÖDMJUKHET

Ridning är ett livslångt lärande. Att inte skylla på hästen, inse sina misstag, våga pröva andra sätt, lyssna på andra och ständigt vara öppen för att lära nytt är något som många skulle hävda som den viktigaste nyckelfaktorn. Alla framgångsrika ryttare tar hjälp av andra. Även OS-legendaren Ulla Håkansson, nu 82 år och fortfarande framgångsrik Grand Prixryttare. rider för instruktör.

8. VILJEFAKTORN

Det är få saker som kräver så mycket vilja och beslutsamhet som ridning. Här möter man de tuffaste motgångarna, men också de största belöningarna. Det gäller, både bokstavligt och bildligt talat, att alltid vilja upp i sadeln igen och att vara beredd att ta stora språng framåt. En som vågat språnget flera gånger är Edwina Tops Alexander. Hon kommer inte från en hästfamilj men när hon var liten såg hon till att hon fick rida ändå och lyckades till sist övertala sina föräldrar att köpa en häst. När hon var 24 flyttade hon ensam från Australien till Europa för att få tävla mot de bästa i världen. Hon fick jobb hos Ludo Philippaerts, där hon red tio hästar om dagen. Efter tre år startade hon eget och köpte och sålde hästar. I dag tillhör hon den exklusiva skaran av hoppningseliten som alltid finns med i toppen, år efter år.

9. FINANSFAKTORN

Man behöver kanske inte bli en Paul Schockemöhle, som idag äger 2 enorma gårdar, 3 500 hästar och 35 hingstar (däribland Totilas) och har 200 anställda. (Och då är hästaffären bara en del av hans imperium, som även innehåller plast och logistik.)
Men ridning kostar pengar. Vill man bli en hyfsad ryttare måste man rida mer än en gång i veckan. Vill man utvecklas måste man rida ännu mer. Och vill man lyckas på elitnivå behöver man flera hästar och bra möjligheter att träna och tävla. Så finansfaktorn är avgörande, vare sig det handlar om tillgång till pengar från annat håll eller att jobba extra i stallet för att få råd med ridlektioner …eller att bli en driven mångsysslare inom ridsportens affärsvärld.

10. THE FUN FACTOR

Hästar måste ha kul för att prestera och samma sak gäller ryttare. Brittiska dressyrstjärnan Carl Hester anses vara ridsportens kvickaste och roligaste pratkvarn och roligast har han tillsammans med parhästen Charlotte Dujardin. Han har också insett att hästarna måste ha kul och Valegro och de andra pärlorna på hans gård följer ett noggrant schema med mycket utevistelse, ompyssling, vila och omväxlande, lagom utmanande träning för att alltid ha ett kul och bra liv.
Svensk mästare i kulfaktor är Patrik Kittel, som vinkar glädjestrålande till publiken efter nästan varje ritt. Och man tänker att om någon domare sitter och klurar på om det skulle vara en 7:a eller en 8:a så måste Patriks strålande min övertyga dem om att det var en 9:a…!

Vad tycker du att man behöver? Vilka är faktor 11, 12, 13 och 14? Skriv till info [@] ridenews.se eller kommentera på vår Facebooksida!

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.