50-procentig prisökning på hästfoder
Kraftigt stigande priser på diesel, gödningsmedel och balplast gör att vissa foderproducenter flaggar för en 50%-ig ökning av grovfoderpriserna.
– Hästägare får räkna med att betala 40 till 50 procent mer för sitt grovfoder i höst, säger Fredrik Larsson, vd för Greenfeed, ett av Sveriges största företag i grovfoderbranschen, till ATL.
– Det har varit enorma prisökningar. Gödselpriset har fördubblats och plast och diesel har gått upp med över 30 procent. Sedan har maskiner och reservdelar blivit dyrare också.
Producenter av grovfoder i Mellansverige har flaggat för prishöjningar på upp till 50 procent, skriver bjäre.nu.
– Prishöjningen på bland annat gödning och diesel nu gör en mörkrädd. Det är det värsta jag har varit med om under de 36 år som jag har hållit på, säger Ingemar Nilsson, som odlar vall till häst på cirka 90 hektar i Halland.
De ökande kostnaderna på gödning är avgörande för prisökningen.
– Gödningen behövs för att produkten ska bli den rätta. Vissa hästar behöver mycket protein i fodret, det får du inte om du slutar gödsla. Och blir det torrt måste vi vattna, det ökar kostnaden för att producera ytterligare, säger Ingemar Nilsson.
Roger Molin i Vantinge köpte in ett lager av gödning och plast tidigt i höstas. Han odlar hästfoder på cirka 250 hektar.
– Jag såg redan då att priserna började sticka i väg uppåt. Nu kostar gödning dubbelt så mycket som i fjol och balplast 75 procent mer. Dieselpriserna känner ju alla till vid det här laget. Men jag tror inte att vi ska behöva höja 50 procent på foderpriset, utan kanske 20-25 procent, säger han.
Roger Molin betonar att de inte lägger på mer än vad deras egna kostnader ökar.
– Vi är såklart rädda om våra kunder, men vi måste också hålla samma kvalitet. Börjar vi snåla och lägga färre lager plast till exempel går det lätt ut över kvaliteten, säger han.
För Emil Hermansson som är ganska ny i branschen är det förstås än mer kännbart.
– Samtidigt måste man ibland gasa sig ur en uppförsbacke. Jag är uppvuxen på ett lantbruk så jag vet hur det kan svänga. Och även att man gör allting rätt är det ändå väder och vind som styr hur bra en skörd blir, säger han.
Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.