Vackert ridhus

Mångmiljonsatsningar på ridhus ifrågasätts

Nu är stora satsningar på ridklubbarna på gång i både Gällivare längst upp i norr och Lund i söder. Men satsningarna är värda att diskutera.
Hur bra är egentligen kommunerna på att handla upp något så specialiserat som en ridanläggning?

På torsdagskvällen tog Lunds kultur- och fritidsnämnd beslut om att beställa en ny ridanläggning. Alla partier var överens förutom Sverigedemokraterna som gick emot.
– Formellt går vi nu vidare till kommunstyrelsen och sedan ska ärendet upp i kommunfullmäktige, säger Christian Gehrmann (FNL), ordförande för kultur- och fritidsnämnden till Skånska Dagbladet.

Lunds Civila Ryttarförening har hållit till på sin anläggning sedan 1959 och även om inte alla byggnader är så gamla är anläggningen mycket sliten.

”Byggbolagen fläskar på”

Nämnden har fått in anbud på byggandet av den nya ridanläggningen, men Christian Gehrmann uppger att dessa är sekretessbelagda, så han kan inte gå in på dem eller ens säga hur många anbud det rör sig om. Pernilla Ström, styrelseproffs och finansanalytiker som själv driver en dressyranläggning, skriver dock i Sydsvenskan om anbud på 140 miljoner för att bygga en anläggning. Hon ifrågasätter att det ska kosta mångdubbelt mer att bygga för 30-talet ridskolehästar än för 30-talet tävlingshästar.

”När det gäller offentliga beställare fläskar de stora byggbolagen på på ett vis som de inte kommer undan med när det gäller privata beställare. Eftersom det finns privata aktörer som byggt högklassiga ridanläggningar tycker jag att kommunen borde använda sig av den kompetensen för att hårdgranska svindlande anbud.”

”Ta in hjälp från ridsporten”

Hon föreslår att man tar in experthjälp från ridsportentreprenörer som Jan Brink, Lisen Bratt Fredricson och Marianne Lilja för att granska anbuden.

” …ge dem en andel för identifierade besparingar! Då kan det bli annat ljud i skällan och många sparade miljoner för kommunen och för de ridklubbar som annars tvingas betala onödigt dyra hyror.”

Storsatsning längst upp i norr

I Gällivare bygger man nu efter många års process en ny ridanläggning. Den innefattar bland annat större hagar, ett nytt ridhus och en ny ridbana för Ridklubben Dundret.

– Det känns helt underbart och vi är otroligt glada att man har återupptagit ursprungsplanen, säger Lotta Lindelöf, ridskolechef vid Ridklubben Dundret till Sveriges Radio.
Ursprungsplanen är dock något modifierad, istället för gäststall satsar man på att bygga fina hagar med ligghall.
– Då kan vi ha ridskolehästarna utomhus under tävlingshelg och låta gästerna använda våra boxar.
– Vi har nu en mycket god kommunikation med Gällivare Kommun och en fin arbetsgrupp där vi träffas veckovis.

Överklagade – klubben borde inte få hyra ut stallplatser

Tidigare har Mats Rantapää (S) gjort en överklagan av bygget, som nu har gått vidare till förvaltningsrätten.
– Jag har ingenting emot ridskoleanläggningen. Det jag har överklagat är att vi ska bygga privata stallar. Där är ju syftet att klubben ska kunna hyra ut. Jag anser det vara en rättvisefråga. En förening ska inte kunna hyra ut en kommunal anläggning, de betalar ingen hyra själv, säger Mats Rantapää.
– Det har länge varit så att man har privata hyresgäster, där de privata hyresgästerna hjälper till att ta hand om ridskolans hästar. Intäkterna är ju fakturerade omkostnader. Vi har också diskuterat att det kan vara kommunen som hyr ut.
Trots överklagan fortskrider planerna med den nya ridanläggningen.

Automatiserad vattning och mockning

Anläggningen ska stå klar 2024 och rymma 54 stallplatser och kommer att ha automatiserad vattning och mockning.
Kostnaden är ännu inte klar, då bygget ska upphandlas.

– Det känns jättekul och passar verkligen när vi ska bygga en arktisk småstad i världsklass. Att satsa på något som i stor utsträckning berör tjejers och kvinnors fritid är viktigt för attraktiviteten, säger Magnus Johansson (S), kommunstyrelsens ungdoms-, fritid- och kulturutskott i Gällivare till tidningen Affärer i Norr.

Lyssna på inslaget om ridklubben Dundret i Gällivare i Sveriges Radio:

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.