Ryttare kan behöva stärka sitt självförtroende. Här är några handfasta tips. Foto: Fredrik Jonsving

Bra självförtroende kommer med övning

Mental träning, vad är det? Sofia Grenevall tar oss med på en resa för bättre självförtroende i ett gästinlägg.

Mental träning används mycket inom idrottsvärlden och innebär olika tekniker kring tankar och beteenden i syfte att förstärka sin prestation. De olika teknikerna kan innebära bland annat avslappningsövningar, koncentrationsövningar och självförtroendeövningar.

I förra inlägget här på Ridenews skrev jag om förmågan att vara här och nu och betonade vikten av vår andning för att lättare kunna fokusera och slappna av och på så sätt kunna bli mer som våra hästar- här och nu, och inte befinna oss i dåtid eller framtid.

Mental träning innebär som sagt flera olika tekniker där avslappning och koncentration är två stora viktiga delar som är en färskvara, det vill säga något jag behöver öva på ofta för att vara bra på det. Det samma gäller självförtroendet, det är inte heller något som består utan det kan svaja från dag till dag och vara bättre eller sämre i perioder i livet av olika anledningar.

Jag brukar beskriva självkänsla som själva grunden vi behöver stå på för att vara stadiga och handlar om hur vi värderar och respekterar oss själva, vår självkännedom och uppfattningen av vårt eget värde och handlar inte om prestation. Självförtroende är kopplat till att vi bär på en känsla av att vi kan klara av saker och vad vi är bra på. Det som oftast håller tillbaka oss är rädslan för att misslyckas i avsaknaden av självförtroende.

 

Hur kan jag då stärka mitt självförtroende?

Här får du några enkla tips som kan hjälpa dig!

Rör på dig!

När vi tränar producerar kroppen hormoner som gör att vi blir mer positiva och faktiskt ökar vårt självförtroende. När vi tränar tar vi hand om oss och viktigaregör oss själva! Vem är viktigare än du? ”Om jag inte tar hand om mig själv kan jag inte ta hand om andra utan att bli tom…

 Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Ser du på saker med en negativ eller positiv blick? Sträva efter att försöka hitta lösningar på utmaningar istället för att fokusera på problemen. Det finns alltid en lösning!

Förändra något!

När vi blir av med dåliga vanor och skapa nya goda vanor blir vi stolta över oss själva. Börja med något enkelt som kanske till och med känns banalt för att hjälpa dig själv att lyckas. När du lyckats förändra en vana till det bättre blir det lättare att lyckas med större utmaningar för att du skapat tillit till förändring och vet att du kan!

Gör något som du skjutit på!

Gör det direkt och du kommer att känna dig stärkt! Fullfölj dina planer, vi blir stärkta av att slutföra en uppgift även om den är liten. Det går inte att misslyckas! ”Lyckas jag inte som jag tänkt har jag i alla fall provat, nådde jag inte hela vägen fram har jag lärt mig lite mer och vet vad jag behöver öva på”.Öva lite till och försök igen!

Möt din rädsla!

”Jag vet att jag är rädd för att… men jag gör det ändå!” Vad är det värsta som kan hända? Oftast händer inte det! Det är enormt stärkande att gå emot sin egna rädsla- du har bara att vinna på det! Sätt upp ett litet mål som du vet att du kan klara med lätthet, sikta inte för högt- se till att lyckas istället! Sätt upp delmål mot ett slutmål och skapa strategier för att nå ett litet delmål i taget och du kan uppnå allt du drömt om!

 

Lycka till med ditt arbete med ditt självförtroende!

Sofia Grenevall, KBT Terapeut och Personlig tränare på Elite rehab i Stockholm

-----

No more pages to load