Gör som hästen – lev här och nu

Här och nu.

Hästar har förmågan att vara här och nu, de befinner sig inte i dåtid eller framtid som vi människor ofta gör, de befinner sig alltid i nutid. Vi har mycket att vinna genom att lära oss av dessa djur! När vi befinner oss här och nu ökar vår medvetna närvaro som är första steget till sinnesro vilket hjälper oss med vår psykiska återhämtning. Det låter väl inte så tokigt?

Att lyckas uppnå medveten närvaro och vara här och nu är första steget i den mentala träningen. Bland annat Peder Fredricsson har haft stor nytta av att lära sig mental träning som han även berättade om i sitt sommarpratarprogram i P1 för några veckor sedan.

Vad kan hjälpa oss att bli duktigare på att vara mer här och nu?

Börja med att medvetandegöra din andning, reflektera över hur du andas i olika situationer, använder du korta och snabba andetag eller långa djupa? Andas du så att nyckelbenen rör sig, vidgas bröstkorgen eller nedre delen av magen?

Genom att lära oss att andas mer medvetet kan vi lättare lyckas att vara mer här och nu och uppleva medveten närvaro och på det enkla sättet kan vi öka vårt välmående. Börja med att andas mer medvetet i din vardag, till exempel när du kör bil, står i kön på ICA, när du rider eller när du har lagt dig i sängen för natten.

När du medvetandegjort din andning är nästa steg att börja styra och kontrollera andningen. I stressade situationer börjar vi och även våra hästar automatiskt att andas snabbare och kortare andetag men vi kan faktiskt lära oss att kontrollera vår andning och lyckas lugna kroppen i denna typ av situationer. Att lära sig att styra sin andning är användbart i många lägen, till exempel om du blir stressad, arg eller irriterad. Om du behöver lugna ner din häst ska du helt enkelt börja andas långa djupa andetag där luften du andas in kommer hela vägen ner i magen så att magen vidgar sig och inte bara befinner sig i övre delen av bröstkorgen så att bara nyckelbenen höjs och sänks. När du tar långa djupa andetag kommer hela kroppens system att varva ner och du blir lugnare och lugnet smittar av sig på andra, både människor och djur! Testa ska du få se! Förutom att kroppen varvar ner när du andas långa djupa så blir det även lättare att fokusera.

Börja öva med en gång! Öva på din medvetna andning genom att släppa alla tankarna som surrar i ditt huvud och bara fokusera på hur du andas. Andas är något vi gör automatiskt hela livet och är något vi inte alltid tänker på, men andningen har stor betydelse för vårt välmående. Många människor har inte en optimal andning, utan andas väldigt korta och snabba andetag i vardagen på grund av till exempel stress och oro. Andningen påverkas av känslor, till exempel håller vi andan när vi blir rädda, vi andas snabbare när vi blir arga eller stressade. När vi andas korta andetag får vi lättare spända muskler kring bröstkorg, skulderparti, axlar och nacke. När vi andas långa och djupa andetag motverkar vi stress och kan bli av med muskelspänningar. En annan positiv effekt av de långa djupa andetagen är att kroppen syresätts effektivare.

Så genom att andas medvetna och kontrollerade långa djupa andetag blir vi mer här och nu, kan fokusera bättre, vi kan lättare hantera stress, vi får en förbättrad syreupptagning och mer avslappnade muskler, du får dessutom en förbättrad kroppsuppfattning och kroppskontroll som i sin tur faktiskt kommer att förbättra vår ridning! Alltså värt att prova!

En enkel andningsövning som jag ofta ger mina klienter är att de varje kväll vid sänggående ska ta tio långa djupa andetag samtidigt som de håller högra handen på magen och vänstra handen på bröstet för att känna hur luften strömmar in genom bröstkorgen och ner i magen och magen vidgas för att sedan låta luften strömma ut ur kroppen. Andningen sker genom näsan hela tiden och in – och utandetagen är lika långa. Efter tio långa djupa andetag kan en skön avslutning vara att ta ett djupt inandetag för att sedan sucka ut genom en öppen mun, upprepa gärna några gånger!

Lycka till med din andning! / Sofia Grenevall

-----

No more pages to load