Hur viktigt är det att ta hand om sig själv? Om det handlar Sofia Grenevalls inlägg. Foto: Fredrik Jonsving

Skriver du träningsdagbok?

Hur viktigt är det att föra träningsdagbok? Sofia Grenevall guidar oss igenom fördelarna med att ha kontroll.

Många ryttare skriver någon slags träningsdagbok där hästens träning och tävling redovisas och som gör att det är lättare att få en överblick över hästens träning, utveckling och kanske eventuella skador och så vidare.

Men har du funderat på att skriva en träningsdagbok över din egen träning? Eller kanske kombinera era träningsböcker i ett och samma dokument/i samma bok?

Samarbete

Jag återkommer alltid till att trycka på samarbetet mellan hästen och ryttaren för att påminna om att vi presterar tillsammans och här på ”Ryttarliv” viktigaregör vi ryttarens insatser.

Håll koll på utvecklingen!
Att skriva träningsdagbok är ett steg i rätt riktning för att få bättre resultat av träningen. Förutom en bra överblick och ökad kunskap ökar dessutom även motivationen!
Du får en bra överblick över hur din träning ser ut, hur ofta du/ni tränat under en viss period, hur du/ni utvecklat kondition, uthållighet och styrka bland annat!

Här får ni lite tips och “hållpunkter” på vad man kan skriva och “ha koll på”!

  • Datum/Dag/Tid/Plats:
  • Dagsform: (Ex trött efter dålig sömn eller stark efter vilodag)
  • Uppvärmning: Typ av uppvärmning och tid.
  • Styrketräning: Övning/ Hur tungt och hur många repetitioner/ Hur kändes övningen?
  • Kondition: Vilken typ av konditionsträning? Var du ute och sprang, cyklade, simmade? / Hur tungt/ Lätt det var/ Om du upplevde ngn smärta/ Övrigt
  • Stretch: Fyll i vilken stretchövning du gjorde/Hur den kändes/Eventuella
    förbättringar/ Försämringar. etc
  • Utvärdering av passet: Träningsmotivation: 1 2 3 4 5
  • Återhämtning sedan föregående pass: 1 2 3 4 5
  • Egen insats: 1 2 3 4 5
  • Upplevd ansträngning styrka: 1 2 3 4 5
  • Upplevd ansträngning kondition: 1 2 3 4 5
  • Ätit under dagen: 1 2 3 4 5
  • Intag av vatten: (liter)
  • Aptit: Ingen aptit/ Inte hungrig/ Neutral/ Hungrig/ Mycket hungrig
  • Sovit bra föregående natt: Inte bra/ Bra / Mycket bra
  • Stressnivå under dagen: Hög/ Normal / Låg
  • Ändringar till nästa pass/ kommentarer.

Jag antecknar i min mobiltelefon eftersom jag alltid har den med mig så det blir enklast tycker jag och jag kan skriva direkt på plats, annars är det lätt att glömma bort!

Lycka till!

Hoppas att ditt dagboksskrivande ger dig lika mycket som det ger mig!

Tidigare artiklar av Sofia Grenevall

Har du koll på din egen foderstat?

Så viktig är den mentala träningen

Hästen lever i nuet

Bra självförtroende kommer med övning

Sofia Grenevall

-----

No more pages to load