25 år senare: Fälttävlansstjärnan gör succé som outfluencer
Från superfotografens modell i glassiga hästmagasinet till nerklädd ”outfluencer” med tejpad dynggrep – fälttävlansstjärnan från 90-talet blir kändis igen på Facebook.
Från fälttävansstjärna till outfluencer
För 25 år sedan var Ulf Johansson stylad utvikningspojke i glassiga hästmagasinet Kentaur, förevigad av då glödheta fotografen Helene Schmitz. Då var han fälttävlansstjärnan nummer ett, med bland annat en SM-seger på makalösa hästen Cyklon.
1998 satte en svår olycka stopp för Ulf Johanssons karriär. Ulf fick hästen över sig i ett svårt fall och i tjugo års tid kunde han knappt rida alls utan att drabbas av yrsel och huvudvärk. Med hjälp av en thaiboxningstränare lyckades han träna bort symptomen och idag tävlar han igen.
Idag gör han succé som övermogen ”outfluencer” på Facebook. Med en känga åt konsumtionsfixerade influencers som visar dagens outfit på Instagram poserar han i solkiga ridbyxor och sliten jacka på sin Facebooksida. Idag är han uppe i 27.000 likes på albumet med ”outfluencerbilder”.
– Jag har fått en del arga brev från folk som tycker att jag är gnällig, säger han.
Vad är det du kritiserar?
– Det finns många influencers som gör bra grejor, men också många som inte gör det. Jag vänder mig mot fixeringen vid prylar och kläder.
– Mina döttrar följde en bloggare som skrev att ”när jag ser den och den använda såna benskydd tappar jag lusten att använda dem”. Den influencern har gått vidare i karriären nu, utan att någonsin egentligen ha presterat något.
Kanske har du också sett den här undersökningen som visar att ryttare lägger mest pengar på utrustning och mycket mindre på träning?
– Javisst, det kommer ungar i hjälmar som kostar 5000 kronor. Stallet har förut varit en skyddad zon där man inte brytt sig om märken och prylar, men nu är det annorlunda.
Du vänder dig mot konsumtionshetsen?
– När världen brinner och isarna smälter och man inser att det bara är nästa generation som kan rädda världen – då är det synd om de bara ska lära sig att konsumera.
Ska du inte börja blogga professionellt nu?
– Nej det här är bara mina privata funderingar, jag kan inte ta ansvar för att skriva regelbundet. Jag rider mycket nu och håller träningar.
Men du har blivit lite kändis?
– De ringde från SVT Opinion Live och ville att jag skulle vara med och prata om det här med influencers och konsumismen, men jag tackade nej. Jag är inte beredd att stå i tv och prata efter en veckas inlägg på Facebook.
Jag vill inte dissa dig, men faktum är att din stalloutfit ändå är mycket snyggare än min.
– Men jag har ju häst på Östermalm så då måste man ändå hålla en anständig nivå.
Facebook som kanal
Så här presenterar Ulf ”En outfluencers dagbok”:
” Jag har tvättstugan och sitter och tittar på instagram och förundras över hur många är så lyckliga! #livingthelife är vanlig. Och så är alla så jävla härliga, äter jättefina maträtter, visar upp vältränade kroppar och hur fantastiskt liv de har. Är man riktigt framgångsrik kan man bli influenser. Då är man ultrasnygg och ultralycklig och kan få betalt för att branda olika företags produkter, så att folk blir sugna att konsumera ännu mer i en värld som behöver vända på den trenden.
Under en veckas tid ska jag bli en outfluenser!
Jag kommer att visa att livet inte är så jävla happy jämnt och jag ska hänga ut dåliga produkter när tillfälle ges! Jag skriver en text till varje bild i Outfluenseranda…”
Apropå barbackasadlar……
Bilder på Outfluencern då och nu





Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.