Ridsportföretaget kan vinna priset för Affärsbragd

Ett ridsportföretag med nytt sätt att se på design och marknadsföring – Instagram är deras viktigaste kanal – är nominerat till priset SvD Affärsbragd.

Ridsportföretaget Equestrian Stockholm har nominerats till SvD Affärsbragd 2021 och presenteras i ett reportage i tidningen.

– Vi har vågat tänka nytt i en annars väldigt traditionell bransch, med våra ekoprodukter, med vår nya syn på marknadsföring, säger grundaren Johanna Ingelsson.

Hon tar i intervjun bland annat upp att företaget väljer att sponsra unga tjejer istället för eliten:

– Just i yttersta toppen är det många män, även i Sverige, så det är oftast de som blir sponsrade och hyllade. Vi har valt att göra tvärt om, att följa unga lovande tjejer i deras resa upp inom ridsporten.

Hon berättar också att hon själv inspirerades av en annan pristagare i SvD Affärsbragd, Ida Backlund som startade hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden när hon var 21 år gammal.

– Ida var någon jag såg upp till när jag var ung. I affärsvärlden lyfts ofta män i en viss ålder fram. Att då kunna se en ung tjej, någon du kunde identifiera dig med, se upp till och följa, var viktigt, säger Johanna Ingelsson.

Det går bra för hennes företag.

– Som det ser ut nu kommer vi fortsatt växa i snabb takt och med ett positivt resultat som vi även gjorde förra året. Prognosen pekar på en omsättningsökning på cirka 70-75 procent.

Equestrian Stockholm grundades 2015 och säljer ridsportutrustning via 130 återförsäljare i 27 länder. Företaget har 25 anställda och omsatte 53 miljoner kronor det brutna räkenskapsåret som tog slut sista juni 2020 (mot 27 miljoner året innan).

Hela artikeln i SvD kan läsas här > > >

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.