Löshoppning med ryttare

Björn Svensson | 11/10 - 2019

Jag ar fått många frågor om avstånd osv på en serie som figurerat en del på mitt Instagram. Tänkte därför berätta lite kort hur och varför jag själv använder den. Avstånden blir lite anpassade efter höjd på hinder och till viss del vad det är för häst. Lite obekvämt kan det ju kännas när något är under utveckling men det får givetvis inte bli för svårt.

Grunden är iaf: travbom 2,5m från hinder A,  följt av 5,5m till hinder B, följt av 6,5m till C, sedan är det 9,5m till den lilla cavalettin.

När det kommer till serier så är det ju som löshoppning fast med ryttare. Det bygger ju på att med hindrens hjälp få hästen att själv använda sin kropp och balans. Därför tycker jag att det är bra att hålla sig till samma uppställning minst 2 gånger . Då känner hästarna igen sig och de får chansen att visa om de förstått och utvecklats från sist de tränade.  Det finns hur många variationer som helst man kan göra men jag tycker att man ska akta sig för att göra varje pass till ”roliga timmen”. Tänk istället ”Repetition är kunskapens moder”.
Någon av dagarna innan träning har jag ett markarbetspass med hästen. Det gör att jag lättare kan påverka hästens sinnesstämning och nå målet att få den ”avspänt intresserad”. Är hästen för lite trimmad eller rent av vilat dagen innan kommer det ta för mkt tid och ork av passet för att tända den svala eller svalka den heta.

Min uppgift som ryttare är alltså:

1.Rid in i serien med rätt energinivå i hästen.

2.Vara så ”tyst” som möjligt när hästen hoppar.

3.Förmedla till hästen utan att störa vilken galopp den förväntas landa i.

4.Få hästens uppmärksamhet så fort och mjukt som möjligt på andra sidan uppgiften

Jag gillar att lägga ”bomkorridorer” mellan hindren, då behöver man som ryttare bara rakrikta sig själv och låta bommarna visa tänkt riktning för hästen.

Travar jag in från höger så galopperar jag ut åt vänster. Lika många repetitioner åt varje håll.

 

Hästen jag hoppar här tävlas 120 och är påväg mot 130.

Björn säger inte att någon annans är fel bara att mitt är rätt Svensson

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Följ mig här

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*