Den isländska träningspyramiden – Del 1

Sofia Hallin | 10/2 - 2020

Den isländska träningspyramiden eller träningsstegen är utvecklad på Hólar University på Island och är speciellt utformad efter den isländska hästen. Man har på Hólar tagit inspiration från många andra olika utbildnings och tränings skalor och den har genom åren också ändrats en del fram och tillbaka med takt i att mer och bättre forskning kommer fram.

Dom här träningsstegen är något som vi arbetar kontinuerligt efter i skolan med alla hästar, både vad det gäller långsiktig träning eller upplägg av ett träningspass. Att stödja sig vid detta kan vara en mycket god hjälp vid träning och utbildning för att på så sätt kunna bygga upp en hållbar och glad häst oavsett vilka mål man har för sig själv eller sin häst.

Först och främst gäller det att hitta vart just min häst är i träningsskalan och så arbeta utifrån detta. Vart man är på träningsstegen kan variera mellan olika dagar och till och med emellan olika gångarter. Ibland kommer man kanske inte längre än första steget under ett ridpass men nästa dag kommer du kanske något längre på skalan på kortare tid. Det är viktigt att komma ihåg att alltid kunna komma tillbaka och ”landa” på det första steget emellanåt för att sedan arbeta vidare. Det första steget är även det största steget som allting annat bygger ovan på.

Bild tagen ifrån Haffi Gislasons bok: Dansa i tölt, ridning och mental träning med Haffi Gislason (Författare Stina Helmersson).

Den isländska versionen.

Från dom isländska böckerna ”Knapamerki” som nu även finns översatta till engelska och heter då ”The Icelandic Riding Levels”.

I nästa inlägg kommer jag att skriva mer detaljerat om varje steg, hur dom hänger ihop med varandra och vad hästen bör förbättra för att gå vidare. Så håll utkik efter nästa inlägg!

Detta är ett blogginlägg. Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Ridenews.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*