Foto: Wikimedia commons

Det är inte ränderna som avskräcker flugorna

Nu har forskare bevisat att det inte är ränderna som gör att flugor avskräcks från att landa på hästen – eller zebran. Så räkna med att få se ny design på flugtäcken framöver!

Knappt hade forskarna hunnit nämna teorin om att zebrans ränder fungerar avskräckande för insekter innan de zebrarandiga flugtäckena för hästar fanns ute på marknaden.

Men länge har det varit just en teori, som inte har varit vetenskapligt bevisad och man har inte förstått exakt hur det fungerar. Förra veckan kom dock den första publicerade vetenskapliga studien i ämnet.

Professor Tim Caro vid University of Bristol’s School of Biological Sciences har det senaste decenniet undersökt och förkastat flera populära teorier när det gäller zebrans ränder – exempelvis att de ska fungera som kamouflage och skydda mot rovdjur eller att de ska ha en svalkande effekt.

Tidigare har han och hans forskargrupp visat hur blodsugande hästflugor lika ofta närmar sig hästar i randiga flugtäcken som i vanliga flugtäcken, men att de misslyckas med att landa på de randiga täckena. Ränderna förvirrar flugorna så att de krockar med ytan eller flyger vidare.

Nu har man undersökt mekanismen som orsakar det och kommit fram till att det inte handlar om den optiska effekten som just ränder åstadkommer. När vi människor tittar på ränder kan vi uppleva att de rör sig, men det är inte fråga om samma sak när det gäller flugorna.

Genom att testa flugornas beteende när man använde antingen randiga eller rutiga täcken upptäckte forskarna att det inte spelade någon roll vilket mönster man använde – flugorna kunde ändå inte landa.

– De här spännande studierna hjälper oss inte bara att förstå en av världens mest intressanta arter, de blir också mycket intressanta för både bönders försök att minska skadorna som flugor orsakar och även för företag som tillverkar hästutrustning.

Studien finansierades av Institute for Advanced Studies, the University of Bristol och Royal Society.

Relaterat arbete:
‘Quick guide: Zebra stripes’ by T. Caro in Current Biology (due for publication on September 7, 2020)

‘Zebra stripes, tabanid biting flies and the aperture effect’ av M. How, D. Gonzales, A. Irwin och T. Caro in Proceedings of the Royal Society B. Studien kan läsas här: https://doi.org/10.1098/rspb.2020.1521