Peter Lundström vill inte jobba med plastbommar på tävling.

“Svenska hinder håller inte måttet”

Peter Lundström, en av Sveriges mest välrenommerade banbyggare har sin åsikt klar. Dagens lättviktshinder i plast har inte på hopptävlingar att göra. “Hästarna hoppar helt enkelt inte lika bra på det”, säger han.
 Diskussionen om hindermaterial blossar upp då och då. Det handlar om tillverkare som vill sälja hinder som uppges vara lättare att bära, som är skonsamma för banpersonalen, men också som hästar inte kan skada sig på. Det här håller inte Lundström med om.
– Säkerhetsmässigt är det nog ingen skillnad tror jag inte.  Det är rent hoppmässigt.
Själv förespråkar han alltid träbom – om den ska ligga upplagd.
– Även på den blygsamma nivån vi hopptränar. Man har plastbommar som markbommar och lite så, men aldrig att de ligger uppe då egentligen.
– Hopptränar man en häst vet man att den hoppar mycket bättre på en träbom. Det är inte för att den gör ont eller så. Den ger ett visst ljud, säger Peter Lundström.
Han menar också att säkerhetshållarnas funktion är baserad på träbommar och att det är ett stort säkerhetstänk bakom i vilka bommar som läggs upp.
– Det kan väl komma en teknisk utveckling som gör att det kommer komma konstgjorda bommar som är lika bra. Men som finns att tillgå i dag är helt enkelt inte tillräckligt bra. Hästarna hoppar inte lika bra på det. Man tycker att en häst inte ska se skillnad på en bom men de gör det.
– För många år sen fick vi in en regel i tävlingsreglementet att överbommarna skulle vara av trä. Det var inte bara tagit ur luften utan vi sa att vi skulle bestämma oss. Jag var med och byggde en tävling där vi bara hade plastmaterial. Ryttarupplevelsen och hoppresultaten var bedrövliga, så då tyckte vi att det var välgrundat. Och och då fick vi in den ändringen i några år, säger Peter Lundström.
Men regeln ändrades igen.
– Då gick tillverkarna av plasthinder in till EU-domstol och började hota Ridsportsförbundet och då tog förbundsstyrelsen, högsta instans bort den här regeln och förde inte att man inte får precisera det. Man ville inte hamna i EU-domstol för samma sak, igen.
Lundström menar att det är en kunskapslucka hos tillverkarna.
– De har inte koll på sporten. De säljer en produkt som de tycker är underhållsfri och massa såna saker. Du kan säkert hitta några säkerhetsvinster, hävdar dem, i att det inte blir stickor och sånt men har vi en riktig krasch här så går bommen av. Det gör inte plastbommarna.
Själv rekommenderar han inte svenska hindertillverkare över huvudtaget utan blickar direkt mot utlandet om det ska handlas. De svenska tillverkarna håller inte måttet.
– De som inte är plasthinder är snickrade tunga prylar. Vi vill inte att folk lyfter ihjäl sig på att bära bommar. Sedan vattnar man de stora banorna konstant. Lägger du en träfot på det kommer den bara suga upp fukt och bli rutten eller tung. Så det handlar om ren kvalitet. Det är en brist. Det fattas, säger Peter Lundström.

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.