Dagens karantäntips: Balansträning för ryttare

Nu bjuder vi på tips varje dag medan ridsportsverige släckts ner! Passa på att träna sitsen, bygga upp hästen, fixa i stallet, göra tävlingsliknande övningar hemma och trimma så att ni är i toppform när livet börjar igen.
Idag: Balansträning för ryttaren – enkla övningar!

Kommer du ihåg övningarna du kanske fick göra på ridskolan när du var barn? Som vuxen behöver man dem ännu mer! Barns mjuka kroppar har en naturlig balans som många stela vuxna bara kan drömma om. Men med de här övningarna kan vi väcka kroppen till liv. Idag bjuder vi på några av de enklaste. Imorgon höjer vi nivån ett snäpp!

Om du kan ha en medhjälpare som har hästen på lina kan du ta ut svängarna mer. Men kom ihåg säkerhetsavstånd er emellan – en hästlängd eller två ponnyer!

Rid lätt i vartannat steg

Övningen rids i trav.
Sitt ner i två steg och lyft på rumpan i det tredje. Vänd på övningen och stå upp i två steg, sitt ner i ett steg.

Armar ut och upp

Övningen rids i skritt, trav eller galopp.
Sätt en knut på tygeln och släpp! Håll armarna rakt ut eller upp mot hjälmen.

Sitt som en apa

Den här övningen kan man göra stillastående eller i skritt eller trav.
Lyft upp knäna så att du balanserar på endast sittbenen
Om du gör övningen stillastående eller är på lina kan du hålla armarna rakt ut.

Rid lätt utan stigbyglar

Övningen görs i skritt eller trav. Rid lätt utan stigbyglar. Variera med att stå i lätt sits.

Häl- och vadstretch

Stå upp i stigbyglarna och pressa ner hälarna så mycket det går.

 

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.