Konstnären Per Josephson: ”Jag kommer nog att jobba med hästen hela livet”

Konstnären Per Josephson skapar vildhästar, som skulpturer och olika konsttryck. När Ridenews och tidningen Kentaur tävlade ut en av hans statyer blev den ett nytt vandringspris till Årets Pararyttare!

Konstnären Per Josephson är född 1971 och släkting till den kända konstnären Ernst Josephson. Men han har också en annan släkting, samtida med Ernst, som var arkitekt, Erik Josephson. Han vann en tävling om att få rita Tjolöholms slott, som kom att bli dåtidens största stuteri i norra Europa och hem för Sveriges första fullblodshästar.

Hästar har kommit att bli viktiga i Pers skapande.
– När vi rutar in oss mer och mer i vårt samhälle och våra liv, när vi inte låter oss själva leva fritt och begränsar oss, då behöver vi hästen som en symbol för frihet och oberoende.

Han inspireras av konstnärsgruppen Der Blaue Reiter som grundades i tidigt 1900-tal. Där fick det naiva, det barnsliga, drömmar och abstrakta uttryck ta plats. Hit hörde konstnärer som Frans Marc, August Macke, Wassily Kandinsky och Picasso.
–Konstinriktningen Der Blaue Reiter handlade om det obegränsade seendet, att vi själva också är obegränsade, ett frihetstänk.

Per har arbetat med de vilda hästarna som motiv i många år. Han skapar olika typer av numrerade konsttryck, statyer i mässing och till och med olika designföremål med de vilda hästarna som motiv.
– Hästen är vanlig i konsten. Proportionerna, rörelserna och dess nära relation till människan har gjort att den alltid har varit ett återkommande motiv för konstnärer. Picasso, Toulouse-Lautrec, alla har en hästperiod, precis som alla har en blå eller vit period. I mitt fall tenderar den att bli evig. Jag kommer nog att jobba med den hela livet.

Per Josephsons skulptur blev ett nytt vandringspris till Årets Pararyttare när Agneta Aronsson vann statyn i vår tävling.

Pers släkting Erik fick dock aldrig uppdraget att rita Tjolöholms slott, trots att han vunnit tävlingen och Per tror att det berodde på ett drag i släkten Josephson. Erik Josephson var nämligen mycket svår att arbeta med, liksom hans andra kända släktingar.
– Konstnären Ernst blev ju psykiskt sjuk och det fanns samtidigt också en regissör, Ludvig Josephson, som var stört omöjlig att arbeta med. Han skällde på sina skådespelare så att det hördes ut på gatan utanför teatern.

Men idag galopperar Per Josephsons häststatyer genom parken på Tjolöholms slott.
–Fantastiskt, att mer än hundra år senare så köper Tjolöholms slott de här skulpturerna av mig.

 

Nu släpps en helt ny Vildhästserie där motiven hämtar sitt uttryck i Art Nouveau. Under slutet av 1800-talet, La Belle Époque var entusiasmen gränslös, nya tekniska landvinningar erövrades på löpande band och ingenting var omöjligt.

Den konstnärliga friheten stod högt i tak och konstnärer som Toulouse-Lautrec och Alphonse Mucha förde den rådande konstformen till sin absoluta spets. Art Nouveau var extra allt, flödande färger och fantastiska mönster, champagnen sprudlade och solen gick aldrig ned.

Nu finns de första Vildhästmotiven i Art Nouveau-utförande att se på www.vildhästar.se

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.