Ridsportbranschen: ”En sjukt spännande och växande bransch”

Ridbyxföretaget Maya Delorez har växt till 100 miljoner i omsättning på bara fyra år och PS of Sweden tog nyligen in kapital för att växa stort. Med digitalisering, design och globalt mindset är potentialen enorm.

I ett par stora artiklar skriver businessajten Breakit om ridsportbranschen. De pekar på att den digitala utvecklingen och inflödet av kapital ligger efter jämfört med många andra branscher.

De har också en stor intervju med 24-åriga Madelene Törnblom, grundare av ridbyxföretaget Maya Delorez, som varit något av en komet på marknaden och siktar mot 100 miljoner i omsättning i år och nu är uppe i 20 anställda. När hon sålde en häst för fyra år sedan bestämde hon sig för att satsa på att bygga upp sitt bolag.
Bolaget har snabbt växt organiskt och Madelene säger att hon är svårflirtad när det gäller de många erbjudanden hon får från investerare.
Ett annat bolag de skriver om är Karin Bjärles PS of Sweden. Karin byggde upp bolaget på egen hand under tio år, men tog nyligen in riskkapitalbolaget Eequity.

Eequitys Jessica Mattsson är själv aktiv ryttare och säger att hon ser att det finns enorma möjligheter till innovation, men investerarna förstår inte ridsporten.

– Hästbranschen är lite bortglömd. Jag kan förstå att det inte är helt lätt att sätta sig in i och förstå hur den fungerar då den är lite speciell med mycket detaljer som behöver vara rätt för att lyckas, säger hon.

Hon nämner Ridely och Equilab som exempel på bra appar, men är frågande till om alla lösningar verkligen behövs.

Man måste tänka globalt inom ridsporten, menar Jessica.

– Branschen är jättestor, men däremot inte speciellt stor sett till varje enskilt land, så man måste verkligen ha ett globalt mindset för att våga investera i ett bolag inom hästbranschen, säger hon till Breakit.
Fler borde ge sig in i ridsportbranschen, tycker hon..
– Det är en sjukt spännande och växande bransch som man borde våga titta närmare på.

Att vara duktig digitalt och hitta rätt design och tonalitet samt ta kontroll över produktionskedjor och kapa återförsäljarna, det beskriver Breakit som recepten för de som lyckas i branschen.

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.