Ryttarna rasar mot nya betalsystemet i TDB

Från årsskiftet gäller det nya betalsystemet i TDB. Man har inte längre ett eget konto som anmälningsavgifterna dras från, utan betalning sker för varje anmälan. Ett system som orsakar ryttarna enormt merarbete och som inte har fallit i god jord.

Hoppryttaren Stephanie Holmén är uppgiven efter att ha krigat med TDB:s nya betalsystem.

– Vi skulle nästan behöva en heltidsanställd för att bara sitta och fixa med det här, säger hon.

Stephanie arbetar på Grevlunda där man har ett stort antal hästar i tävling, som rids av henne och Peder Fredricson. När hon gjorde anmälningar igår skulle hon betala med chefens kort.

– Men då krävdes det verifiering via Bank-ID eller med en kod som skickades till hans mobil. Och han är i Spanien och tävlar och har inte telefonen med sig hela tiden.

– Man kan bara ta en häst i taget och det är verkligen ett problem, säger Stephanie Holmén.

– När jag skulle lösa licenser var det extremt jobbigt. Man måste betala för en häst i taget och då kommer systemet inte ihåg kortnumret så man får sitta och trycka in varje siffra manuellt varje gång.

– Det känns ju verkligen som att man har tagit flera steg bakåt här.

Ryttaren och uppfödaren Per-Ola Forsberg har skrivit ett långt och uppmärksammat Facebookinlägg om problemet. Han hade själv gjort flera anmälningar till tävling men när han var inne på kontot lite senare upptäckte han att alla anmälningar återtagits eftersom de inte betalats omedelbart.

– Vi kan inte ha det så här, att man inte betalar på betaldag utan redan vid anmälan. För oss som har många hästar är den här lösningen ohållbar. Tänk bara på Sara Nilsson som har 17 hästar som hon ska tävla i år, säger Per-Ola Forsberg.

– De ser inte oss ryttare som kunder. De säger att de har förenklat för arrangörerna – men arrangörerna tycker också att det här är jättejobbigt.

En formulering som många av ryttarna är upprörda över är att man säger att ”om det inte fungerar med Visa får ni använda Mastercard”.

– Det är så hånfullt så det är inte klokt, säger Per-Ola Forsberg.

– Det finns ju andra lätta lösningar som fungerar, varför ska man försöka uppfinna hjulet igen?

Per-Ola är hård i sin kritik mot ridsportförbundet.

– Det finns inga aktiva ryttare med bland de som har beställt den här lösningen.

Han anser också att den nya lösningen har kommit till av fel skäl.

– Någon av deras anställda har förskringrat pengar och därför gör de en lösning som försvårar för alla oss andra.

Skälet som anges är dock att man gjort en utredning med anledning av Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Per-Ola skriver själv på sin Facebooksida:
Det nya betalsystemet i TDB är en katastrof. Jag tävlingsstrejkade i januari i hopp om att sport@ridsport.se skulle inse detsamma, men tänkte nu måste jag och anmälde 6 hästar till Lunds tävlingar.

Tänkte att jag betalar sista dagen enligt proppen eftersom jag inte beslutat om hästar och klasser. Dagen efter när jag skulle betala en FEI-registrering såg jag att alla anmälningar var återtagna. Anledningen till att de var återtagna var att jag inte har betalat anmälningar inom en timme även om det var 14 dagar till betaldatum.

Sedan skriver de att om inte Mastercard fungerar får man byta till Visa.

Premier betalas via SUS (sparbankens betalsystem), har du inte registrerat konto där, skickas det ut en betalavi som du får gå till banken eller affär med och betala för uttag.

Svenska Ridsportförbundet har ingen beställarkompetens mot Equipe det är tydligt och om ryttare suttit i referensgrupp för att utvärdera användarvänlighet har dessa inte förstått. Det är en oerhört tidsödande process att anmäla med betalning nu, man borde absolut betala per hela meeting och tdb-konto per sista dag i proppen.

På ClipmyHorse fungerar det utmärkt genom att de har mitt kreditkort registrerat och veckan innan ny prenumeration kommer det ett mail om hur mycket de drar och sedan efter det får jag en faktura i mailen som då är betald. Så skulle det självfallet varit i TDB; kreditkort ligger registrerat per tdb-konto, netto dras i samband med betaldag för alla anmälningarna till en tävling. Eventuella prispengar krediteras kreditkortet efter tävling.

Detta är så dåligt att vi inte kan ha det så här. Svenska Ridsportförbundet och Equipe har gjort en så dålig lösning där användarvänligheten sjunkit rejält. De har dessutom använt en partner i Swedbank som likt i andra ärenden verkar opålitliga när de har mage att skriva om det inte fungerar med Visa så byt till Mastercard eller vice versa.

Maila sport@ridsport.se och ge era synpunkter på betalsystemet, när jag mailar dem får jag bara svaret: ”Hej Per-Ola! Tråkigt att du tycker så! ”

 

Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.