FEI:s skenbara demokrati under diskussion sedan länge – utan åtgärd
När OS-formaten var uppe till omröstning under FEI:s generalförsamling i höstas fanns det inget gehör för att gå tillbaka till fyramannalag så som många tunga hästnationer vill. En anledning anses vara de många nationerna utan egna tävlingsryttare, hästar och tävlingar som har full rösträtt.
Med över 45 år som ridsportjournalist är brittiska Pippa Cuckson legendarisk. De senaste åren har hon lyft många obekväma frågor i sin the Cuckson Report på kanadensiska Horseport.com. I det Pippa Cuckson själv beskriver som sitt sista alster, hon har uppnått britttisk pensionsålder, lyfter hon upp den skenbara demokrati som det internationella förbundet FEI och de nationella förbunden (NF) deltar i.
När OS-formaten var uppe till omröstning under FEI:s generalförsamling i höstas fanns det inget gehör för att gå tillbaka till fyramannalag så som många tunga hästnationer vill. En anledning anses vara de många nationerna utan egna tävlingsryttare, hästar och tävlingar som har full rösträtt. OS-lagens utformning är långtifrån den viktigaste frågan som beslutas på generalförsamlingen, det är trots allt bara OS vart fjärde år. Det är inflytandet över ridsportens samltiga regler, sanktioner och fundament som är det väsentliga. Vilka nationella förbund är bäst skickade att besluta om detta?
Ett land – en röst
Grunden för FEI:s beslutande system generalförsamlingen bygger på att varje medlemsland har en röst i samtliga omröstningar. Oavsett om det är stora ridsportnationer som Frankrike och Tyskland eller om det är Haiti eller Mongoliet som inte har en enda häst tävlande internationellt. Det här förefaller vara helt i enlighet med demokratins grundvalar men i flera fall har det inneburit att en del mindre bra beslut tagit, beslut som varit på bekostnad av hästvälfärden. FEI:s medlemsnationer, de nationella förbunden, betalar till FEI i förhållande till sin aktiva storlek dvs hur många ryttare, hästar och tävlingar som arrangeras. Det betyder att länder utan tävlande hästar – och de är ganska många – betalar så lite som 2,5 procent av den avgift som till exempel USA och Kanada för att till höra FEI. De har ändå full rösträtt. Känns upplägget igen? FEIs struktur har en hel del likheter med FN med den skillnaden att det finns inget ”säkerhetsråd” i FEI med vissa länder med vetorätt.
Hur stor påverkan de många länderna utan egen tävlingsverksamhet eller ryttare verkligen har kom tydligt i dagen under den senaste generalförsamlingen där förslaget om att fortsätta med tremannalag utan dropscore vann med röstförhållandet 70 för och 30 emot. Många av de stora och starka ridsportnationerna försökte återinföra fyramannalg med dropscore och IJRC, internationella hoppryttarklubben, har varit en stark röst för att återinföra det gamla systemet.
Försök att modernisera systemet har kvävts i sin linda
Under december tog FEI ett första litet steg för att begränsa rösträtten för framtida medlemsländer, det infördes ett begränsat medlemsskap som till exempel Nepal anslutits med. Men HorseSport.com har fått reda på att FEI:s egen konstitutionella arbetsgrupp 2011 aktivt blockerades från att föreslå en minskning av rösträtten för mindre eller inaktiva befintliga nationella förbund. Enligt arbetsgruppens ordförande Akaash Maharaj, dåvarande VD för Equine Canada den kanadensiska motsvarigheten till SvRF, ”stryptes diskussionen i sin vagga” av seniora FEI-personer. Han sa att det skulle vara en ”underdrift” att säga att FEI var ”eftertrycklig” att ämnet skulle släppas. ”Enligt min uppskattning ansåg FEI:s ledning att de hade mycket större inflytande över rösterna från mindre utvecklade NF:er [nationella förbund] än över rösterna från NF:er med stor egen verksamhet, och de ville inte försvaga sin förmåga att kontrollera beslut i General Assembly (GA), sade Mr. Maharaj, som blev VD för Global Organization of Parliamentarians Against Corruption (GOPAC) efter att ha lämnat Equine Canada (nu kallat Equestrian Canada) 2012.
Så trots att det var en av de första frågorna som arbetsgruppen beslutade att diskutera, innebar ”vetot” att rösträtten inte kom in i samrådsdokumenten, oavsett arbetsgruppens slutrapport; den senare blev inte heller publicerad av FEI. Mr Maharaj förklarade varför ”ett land – en röst” inte alltid är så demokratiskt som det låter. ”Vi ansåg att det var odemokratiskt att nationella förbund (NF) med varken historia eller materiella ambitioner att delta i internationella tävlingar, skulle kunna bestämma reglerna för det internationella systemet,” sa han till HorseSport.
”Situationen inom FEI, med en NF, en röst, är endast ytligt demokratisk. I praktiken betyder det att reglerna är gjorda av de som inte behöver följa dem, och de som måste följa reglerna kan inte påverka dem.”
Det mest ödesdigra beslutet
Det hade tidigare funnits oro över röstbefogenheterna hos oerfarna ryttarnationer, särskilt vid FEI generalförsamling i Köpenhamn 2009 när många vara av den uppfattning att det var dessa nationer som röstade för förslaget att återintroducera den tillåtna mängden fenylbutazon som en tävlande häst kunde utsättas för (Fenylbutazon är ett samlingsnamn för ett potent smärtlindrande medel i gruppen NSAID-preparat och kallas allmänt för ”butta”) . Beslutet upphävdes först ett år senare efter ett globalt ramaskri och användningen av FEI:s styrande lednings specialbefogenheter. Efter generalförsamlingen i Köpenhamn bildades det europeiska ridsportförbundet som sedan dess arbetat för att få ett större inflytande.
FEI har växt med många nationer
FEI-tillväxten i form av flera nya nationer över de senaste åren består till största delen av nationer utan ryttare, hästar eller tävlingsverksamhet. Det är ett faktum som kan vara värt att ha i åtanke när IOK kräver att FEI ska producera tävlingsupplägg för de olympiska spelen som ger flera flaggor. FEI hade cirka 30 medlemsnationer fram till början av andra världskriget. Medlemmarna har mer än fyrdubblats sedan 1946. De mest framgångsrika länderna vid de olympiska spelen fortsätter att vara de som har det längsta historiska arvet inom ridsport och som hade anslutit sig till FEI redan på 1950-talet. När Sovjetblocket och Jugoslavien bröts upp i början av 1990-talet bildades ett antal stater som står för 21 av de ”nya” europeiska länder som sedan gick med i FEI. Tjugofyra av de 33 andra länder som anslutit sig till FEI sedan 1990 har för närvarande inga registrerade hästar.
Fördelningen av registrerade hästar i grupper, majoriteten av nationella förbund med rösträtt på FEI:s generalförsamling har färre än 100 tävlande hästar internationellt.
Antal registrerade hästar | Antal NF |
0 till 5 hästar | 52 |
6 – 100 hästar | 37 |
101-1000 hästar | 32 |
1001-5000 hästar | 11 |
Mer än 5001 hästar | 4 |
136 |
De största hästnationerna
I tabellen nedan finns de länder som har mer än 1000 internationellt tävlande hästar, de står för cirka 11 procent av rösterna på en generalförsamling.
År för anslutning / Nation / Antal tävlande hästar 2021
1921 | Frankrike | 10363 |
1927 | Tyskland | 8339 |
1921 | Belgien | 5702 |
1925 | Storbritannien | 5373 |
1921 | Italien | 4151 |
1924 | Nederländerna | 3998 |
1921 | USA | 3766 |
1923 | Schweiz | 2746 |
1924 | Spanien | 2372 |
1985 | UAE – Förenade Arabemiraten | 2253 |
1975 | Polen | 1887 |
1921 | Sverige | 1434 |
1931 | Irland | 1392 |
1928 | Österike | 1102 |
1921 | Danmark | 1018 |

Källa: Horsesport.com
Nationella förbund med färre än 100 hästar
År för anslutning / Nation / Antal tävlande hästar 2021
1961 | Tunisia | 94 |
1993 | Belarus | 94 |
1957 | Ecuador | 84 |
1993 | Uzbekistan | 84 |
1971 | India | 79 |
1971 | Syria | 76 |
1992 | Croatia | 76 |
1992 | Slovenia | 74 |
1921 | Japan | 67 |
1982 | Qatar | 66 |
1947 | Venezuela | 60 |
1958 | Morocco | 60 |
1983 | China | 60 |
1986 | Oman | 48 |
1947 | Colombia | 47 |
1978 | Hong Kong | 47 |
1983 | Thailand | 34 |
1993 | Kazakhstan | 30 |
1981 | Malaysia | 24 |
1963 | Algeria | 23 |
1984 | Liechtenstein | 23 |
1986 | Israel | 21 |
1970 | Libya | 19 |
1993 | Kyrgyzstan | 19 |
2002 | Serbia | 19 |
1973 | Costa Rica | 18 |
1956 | Zimbabwe | 14 |
1949 | Guatemala | 13 |
1952 | Peru | 13 |
1982 | Cyprus | 12 |
1976 | Bermuda | 10 |
1997 | Azerbaijan | 10 |
1979 | Dominican Republic | 9 |
1972 | El Salvador | 8 |
1964 | Puerto Rico | 7 |
2004 | North Macedonia | 7 |
1985 | Honduras | 6 |
1994 | Moldova | 5 |
1952 | Republic of Korea | 4 |
1975 | Indonesia | 4 |
1975 | Philippines | 4 |
1994 | Senegal | 4 |
1999 | Georgia | 4 |
2004 | Cayman Islands | 4 |
1957 | Lebanon | 3 |
1959 | Bolivia | 2 |
1975 | Singapore | 2 |
1980 | Congo | 2 |
1981 | Zambia | 2 |
1989 | Panama | 2 |
1989 | San Marino | 2 |
1998 | Andorra | 2 |
1977 | Virgin Islands | 1 |
1992 | Namibia | 1 |
1998 | Trinidad and Tobago | 1 |
1999 | Malta | 1 |
2015 | Bosnia and Herzegovina | 1 |
1937 | Cuba | 0 |
1975 | Chinese Taipei | 0 |
1980 | Paraguay | 0 |
1982 | Pakistan | 0 |
1983 | Jamaica | 0 |
1993 | Botswana | 0 |
1994 | Ethiopia | 0 |
1994 | Barbados | 0 |
1994 | Mauritius | 0 |
1996 | Kenya | 0 |
1996 | Myanmar | 0 |
1996 | Sudan | 0 |
1997 | Antigua and Barbuda | 0 |
1997 | Iceland | 0 |
1997 | Turkmenistan | 0 |
1999 | Nicaragua | 0 |
1999 | Palestine | 0 |
1999 | Haiti | 0 |
1999 | Eswatini | 0 |
2000 | Armenia | 0 |
2002 | Malawi | 0 |
2004 | Sri Lanka | 0 |
2005 | Iraq | 0 |
2005 | Madagascar | 0 |
2007 | Yemen | 0 |
2007 | Albania | 0 |
2007 | Cambodia | 0 |
2014 | Angola | 0 |
2018 | Democratic People’s Republic of Korea | 0 |
2019 | Bahamas | 0 |
2019 | Ivory Coast | 0 |
2019 | Mongolia | 0 |
2021 | Nepal – new associate member, no figures available |
Ridenews står för oberoende journalistik och vi följer de pressetiska spelreglerna.