Är din foderstat lika välberäknad som din hästs?

Har du koll på din egen foderstat?

Många hästmänniskor är enormt duktiga och noggranna med skötsel och träning av sin häst. Det konstaterar Sofia Grenevall, KBT-terapeut. Den här gången guidar hon oss genom kostdjungeln.

Vi hästägare granskar foderanalyser, räknar ut foderstater, planerar, köper in och utfodrar våra hästar med noggrannhet för att vi vet att hästens mående och prestation börjar med fodret. Frågan är hur mycket vi planerar vår egen foderstat, vår egen kost och matintag?

Hur många granskar innehållsförteckningar på livsmedel vi stoppar i oss, räknar ut hur mycket vi behöver äta av vad och när??

Min erfarenhet är att många ryttare ofta slarvar med kosten för att vi anser att vi inte hinner eller kanske inte prioriterar. Hur som helst så kan många behöva viktigaregöra sin kost och matintag. Detta gäller självklart inte bara hästmänniskor, men jag tänker att det är lättare att förstå vikten av vår egen kost när vi jämför med vikten och prioriteringen av hur vi tänker kring våra hästars näringsintag. Vi får inte glömma bort oss själva! Då har vi lagt hela ansvaret på att hästen ska står för hela ekipagets prestation och det kanske inte är så rättvist?

Vi vet att om hästen inte står på rätt typ av foderstat så blir inte prestationen som vi önskar och jag vill trycka på vikten av att prioritera och planera även sin egen kost för att hela ekipaget häst och ryttare ska leverera och prestera det bästa tillsammans helt enkelt! Äter vi inte rätt blir det inte så bra som det skulle kunna bli…

Så hur ska jag äta rätt?

Denna fråga är ganska svår att svara på generellt eftersom vi alla är individer med olika förutsättningar och har olika behov. Så de råd som jag vill ge denna gång är väldigt generella.

Hästen får oftast äta flera gånger per dag, oftast 4 ggr/ dygn. Tänk likadant för dig som ryttare! Ät frukost, lunch och middag, plus eventuellt ett mellanmål exempelvis mellan lunchen och middagen om tiden blir för lång mellan just de två måltiderna. Då har du energi för att orka hela dagen och kan undvika ”dippar” i energi och prestation. Går det för många timmar mellan måltiderna blir risken större att vi gör sämre val av matintag och äter sämre, vilket kan innebära antingen ett sämre val av mat som ”skräpmat” och annat onyttigt eller för mycket mat eller både och! Eller så kanske vi glömmer bort vårt matintag helt och hållet för att vi anser att vi inte hinner äta…

Vad ska ligga på tallriken?

Jag rekommenderar att både lunchen och middagstallriken ska innehålla grönsaker av så många olika färger som möjligt och gärna så matiga grönsaker som möjligt som exempelvis morötter, paprika, rotfrukter, broccoli, rödbetor och så vidare. Salladsblad är också nyttigt men inte så mättande. Hur mycket mat som ska ligga på tallriken måste individanpassas efter hur mycket energi just du gör av med. Det samma gäller hur stor del på tallriken som ska innehålla kolhydrater (det vill säga potatis, ris och pasta och liknande) och protein (som exempelvis vegetariska proteinkällor, fisk, fågel eller kött). Ett mellanmål kan bestå av frukt (variera gärna fruktintaget så det inte bara blir äpplen eller bananer till exempel) frukten kan kompletteras med lite nötter, keso eller något annat som innehåller protein som ger bra byggstenar för kroppen och bra mättnad.

Planera ditt kostintag dag för dag och tänk i förebyggande syfte. Till exempel om du ska iväg till stallet och inte kommer hem förrän efter 6-7 timmar så behöver du ta med dig något att äta som kan innebära en lunch, middag eller ett mellanmål beroende på vilken tid det är på dygnet.

Gör det enkelt för dig genom att prioritera och planera på samma sätt som du tar hand om din häst helt enkelt!

Lycka till med planeringen av din kost!

Sofia Grenevall

 

Tidigare artiklar av Sofia Grenevall

Så viktig är den mentala träningen

Hästen lever i nuet

Bra självförtroende kommer med övning

Gilla Ridenews på Facebook!
Följ oss på Instagram

Ladda ner Ridenews app – för Android
Ladda ner Ridenews app – för iPhone

-----

No more pages to load